Nye registreringer

  • Metakonstruksjonssammensetninger 

    Nesset, Tore (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2018)
    Denne artikkelen retter oppmerksomheten mot en type norske sammensetninger som har vært lite påaktet i faglitteraturen, og drøfter et viktig spørsmål i nordisk og allmenn språkvitenskap, nemlig hvordan språkbrukere tolker sammensetninger. “Metakonstruksjons­sammen­setninger” er sammen­­setninger av typen petroleumshimmel som er vanskelige å tolke uten kontekst, men som i konstruksjoner som ikke en ...
  • El uso de metáforas en la construcción del discurso sobre el sexismo: la situación de México 

    Mortensen, Renate Carrera (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-09-17)
    I denne oppgaven tar jeg for meg bruken av metaforiske konstruksjoner og dens formål i analysen. Jeg tar frem teamet om sexisme i Mexico, der jeg bla. analyserer tre artikler som er publisert i México og derfra ser på valg av metaforer og dens fremstilling av temaet. Kombinasjonen av den metaforiske presentasjonen i tekstene og temaet er noe jeg synes er veldig interessant.
  • En gåte pakket inn i et mysterium inni en hemmelighet. En lesning av Jan Kjærstads Rand. 

    Punsvik, William Enoksen (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-05-30)
    I denne avhandlingen ligger hovedfokuset på å forstå Rand av Jan Kjærstad. Men det er en intrikat roman. Det er en roman med et meningsinnhold som for leseren kan være umulig å forstå. Vi følger Rand-personen som hjelper politiet med å løse drapene han selv har begått. Han formulerer seg på en måte som tilser at han er fullstendig klar over at han har myrdet. Samtidig som han tilsynelatende er klar ...
  • Lærebøkenes makt over multimodale teksters prakt. En studie av tre lærebøkers fokus på multimodale tekster 

    Kristiansen, Frida Kathrin (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-05-16)
    Multimodale tekster er en teksttype man ser i økende grad i samfunnet, og derfor er det viktig at elever får tilstrekkelig opplæring i denne teksttypen. Lærebøkene er viktige hjelpemidler i opplæringen, og derfor har jeg valgt å se på hvordan lærebøkene tar for seg multimodale tekster. Målet med denne oppgaven er å besvare følgende problemstilling: Hvordan behandles emnet multimodale tekster i ulike ...
  • Andvake-trilogien – en etisk tolkning. Det uklare skillet mellom godt og ondt i Jon Fosses Andvake-trilogi 

    Skyum, Hedda (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-05-15)
    Masteroppgaven er en etisk perspektivert tolkning av Jon Fosses Andvake-trilogi. Jeg har sett på forholdet mellom det gode og det onde i trilogien, og hvordan trilogiens personer er fremstilt. Dette har jeg gjort ved å gi sentrale personer karakteranalyser forløpende i analysekapitlene. Masteroppgaven inneholder fire analysekapittel: Det første analysekapitlet handler om hvem som er gode og onde i ...
  • Det underbetonte irske innslaget i islendingesagaer, tætter og landnåmslitteratur. – Gælisk-keltiske elementer tolket i lys av tekster med etnisk-litterært motiverte diskurser og motivutviklinger omkring irske trelle- og oksemotiv 

    Tverfjell, Hans Ole (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-05-15)
    De to første kapitler av Det underbetonte irske innslaget i islendingesagaer, tætter og landnåmslitteratur har presentert grunnlaget for oppgaven; aktuelle kilder, perioder og teorier, samt historisk bakgrunnsmateriale om landnåmet, slavehold og annet. Kapittel 3 fokuserer, via teksteksempler fra oversatt primærlitteratur, på trellemotivet og viser i hvilke kontekster (irske) treller inngår og hvordan ...
  • "Jæi sier æ, eg". Språklige strategier blant ungdommer på Svalbard 

    Granberg, Lene Elisabeth (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-05-11)
    Formålet med denne sosiolingvistiske studien var å undersøke hvordan ungdom på Svalbard snakker. Det er interessant fordi Svalbard ikke har noen lokal dialekt. Språksamfunnet på øygruppen kjennetegnes i stedet av dialektal variasjon. Den norske befolkningen på Svalbard kommer fra hele Norge, og den gjennomsnittlige botiden er kort. Hvordan orienterer man seg i dette omskiftelige miljøet som ung ...
  • The Trickster and the Engineer 

    Fredriksen, Lill Tove (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2018-07)
    In the beginning of the 2000’s a meeting takes place at one of the major hospitals in Northern Norway, between a Sámi patient Juvvá, and his roommate, a retired Norwegian engineer. The engineer shows a negative attitude towards his Sámi roommate. Based on a symptomatic reading of three stories, this article presents a character analysis of Juvvá’s birgengoansttat, coping skills, in his encounter ...
  • Bilinguals’ sensitivity to grammatical gender cues in Russian: the role of cumulative input, proficiency, and dominance 

    Mitrofanova, Natalia; Rodina, Yulia; Urek, Olga; Westergaard, Marit (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2018-10-11)
    This paper reports on an experimental study investigating the acquisition of grammatical gender in Russian by heritage speakers living in Norway. The participants are 54 Norwegian-Russian bilingual children (4;0-10;2) as well as 107 Russian monolingual controls (3;0-7;0). Previous research has shown that grammatical gender is problematic for bilingual speakers, especially in cases where gender ...
  • Los adjetivos deverbales y la noción de dominio ontológico 

    Fábregas, Antonio (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2017-06)
    Este trabajo discute el problema de que la inmensa mayoría de los adjetivos deverbales dan lugar a lecturas no episódicas, lo cual se traduce en desafíos para su análisis, toda vez que no tenemos una definición sólida de las propiedades positivas de los adjetivos. Se propone que en un sistema con dominios ontológicos donde el nivel verbal define esencias eventivas sin anclaje a mundos o tiempos ...
  • Algunos problemas de los sufijos con lectura de contacto brusco 

    Fábregas, Antonio (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2017-05-09)
    RESUMEN: Este trabajo explora tres aspectos de la gramática de los sufijos asociados a lecturas de golpe – más propiamente, contacto brusco- en español: -aco, -ada y –ón. Se propone que estos sufijos pueden formar sustantivos de contacto brusco porque, por distintos motivos en cada caso, están asociados en su entrada a un núcleo que denota un límite final (]) subespecificado acerca de la dimensión ...
  • Estructura de constituyentes y 'sino' 

    Fábregas, Antonio (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2017-06-26)
    Este trabajo muestra que, pese a las apariencias, las estructuras de No vi a Juan sino a María y Vi no a Juan sino a María son diferentes. Mientras que es posible aceptar un análisis estándar en el caso de la primera, la segunda estructura presenta propiedades sorprendentes que no son compatibles con la idea de que el a Juan funciona como argumento del predicado. Este trabajo propone que en el ...
  • Mapping the Black Void: Ianka Diagileva’s poem ‘Klassicheskii depresniak’ 

    Steinholt, Yngvar B. (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2017-07-31)
    The article presents a two-level analysis of a poem on depression, ‘Klassicheskii depresniak’ (‘Classic Depressive’), by the Siberian poet and singer Iana “Ianka” Diagileva (1966-1991). The first level of analysis focuses on the lexical stratum of the poem, while the second compares the poem to psychiatric diagnostics (DSM-IV) and cognitive psychological theory (Seligman 1975), recommended by two ...
  • Challenging moral corruption in the postcolony: Ayi Kwei Armah’s The Beautyful Ones Are Not Yet Born and Hannah Arendt’s notion of individual responsibility 

    Niemi, Minna Johanna (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2017-08-13)
    This article focuses on Ayi Kwei Armah’s <i>The Beautyful Ones Are Not Yet Born</i> (1968), which portrays a nameless protagonist who clings to his own ethics as he resists corruption in Kwame Nkrumah’s Ghana in the 1960s, an instance of what Achille Mbembe has called the postcolony. This situation bears comparison with Hannah Arendt’s political philosophy, which emphasises individual responsibility ...
  • Playing Games with Shklovsky, Brecht, and Boal: Ostranenie, V-Effect, and Spect-Actors as Analytical Tools for Game Studies 

    Pötzsch, Holger (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2017-12)
    The present article provides a critical introduction to concepts of estrangement. After referring scholarly debates about origins, mutual relations, and legacies of concepts such as Viktor Shklovsky’s ostranenie, Bertolt Brecht’s V-effect, and Augusto Boal’s spect-actor, I critically review earlier applications of these concepts in game studies and point to some problematic aspects of these endeavors. ...
  • Language separation in bidialectal speakers: Evidence from eye tracking 

    Lundquist, Björn; Vangsnes, Øystein A (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2018-08-20)
    The aim of this study was to find out how people process the dialectal variation encountered in the daily linguistic input. We conducted an eye tracking study (Visual Word Paradigm) that targeted the online processing of grammatical gender markers. Three different groups of Norwegian speakers took part in the experiment: one group of students from the capital Oslo, and two groups of dialect speakers ...
  • Talk, Time, and Creativity: Developing Ideas and Identities During a Start-up Weekend 

    Hiss, Florian (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2018-03-02)
    This study explores the temporal dynamics of language use, collaboration, and creativity in the case of a start-up weekend. The organisation of interaction in time and the use of temporal indexes and semiotic resources vary over time, not simply because of changing contextual conditions, but rather because of dynamic developments in the flow of time. Interacting in time, the participants appropriate ...
  • Research Timeline: L2 Semantics from a formal linguistic perspective 

    Slabakova, Roumyana (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed; Preprint, 2018-03-15)
    Ever since Aristotle and Plato (<i>The Categories; Cratylus</i>), linguists have considered language to be the pairing of form (sounds or gestures or written strings) and meaning. This is true for all meaningful linguistic units from morphemes, through words, phrases and sentences, to discourse. Generally speaking, semantics is the study of how form and meaning are related. However, semantics is ...
  • Teaching English to minority language students in Norwegian schools. A small-scale study on challenges teachers face who teach English to minority language students in Norwegian schools 

    Fagerli, Jostein (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-05-15)
    Denne studien undersøker om det finnes problemer og utfordringer unike for situasjonen for lærere som underviser engelsk for minoritetsspråklige elever i norsk skole. Studien sammenligner også hvordan disse problemene og utfordringene oppfattes av lærere som underviser engelsk til minoritetsspråklige elever i innføringsklasser mot hvordan de oppfattes av lærere som underviser engelsk til minoritetsspråklig ...
  • Eiendom på russisk. Er свой og sin så like som vi tror? 

    Fyhn, Sofie Kristine Andersen (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-11-09)
    I denne oppgaven ser jeg på hvordan eiendomspronomen brukes på norsk og russisk. Sin på norsk og свой russisk skal i teorien kunne brukes likt i 3.person. Så hvorfor da fikk jeg stadig høre om norske studenter som hadde problemer med å bruke eiendomspronomen rett på russisk? Var dette isolert til kun å gjelde 1.person og 2.person, der refleksivt pronomen ikke kunne brukes på norsk, men kunne brukes ...

Vis mer