Vis alle innførsler i samlingen sortert på

 

Nye registreringer

  • El uso de metáforas en la construcción del discurso sobre el sexismo: la situación de México 

    Mortensen, Renate Carrera (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-09-17)
    I denne oppgaven tar jeg for meg bruken av metaforiske konstruksjoner og dens formål i analysen. Jeg tar frem teamet om sexisme i Mexico, der jeg bla. analyserer tre artikler som er publisert i México og derfra ser på valg av metaforer og dens fremstilling av temaet. Kombinasjonen av den metaforiske presentasjonen i tekstene og temaet er noe jeg synes er veldig interessant.
  • "Jæi sier æ, eg". Språklige strategier blant ungdommer på Svalbard 

    Granberg, Lene Elisabeth (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-05-11)
    Formålet med denne sosiolingvistiske studien var å undersøke hvordan ungdom på Svalbard snakker. Det er interessant fordi Svalbard ikke har noen lokal dialekt. Språksamfunnet på øygruppen kjennetegnes i stedet av dialektal variasjon. Den norske befolkningen på Svalbard kommer fra hele Norge, og den gjennomsnittlige botiden er kort. Hvordan orienterer man seg i dette omskiftelige miljøet som ung ...
  • Teaching English to minority language students in Norwegian schools. A small-scale study on challenges teachers face who teach English to minority language students in Norwegian schools 

    Fagerli, Jostein (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-05-15)
    Denne studien undersøker om det finnes problemer og utfordringer unike for situasjonen for lærere som underviser engelsk for minoritetsspråklige elever i norsk skole. Studien sammenligner også hvordan disse problemene og utfordringene oppfattes av lærere som underviser engelsk til minoritetsspråklige elever i innføringsklasser mot hvordan de oppfattes av lærere som underviser engelsk til minoritetsspråklig ...
  • Eiendom på russisk. Er свой og sin så like som vi tror? 

    Fyhn, Sofie Kristine Andersen (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-11-09)
    I denne oppgaven ser jeg på hvordan eiendomspronomen brukes på norsk og russisk. Sin på norsk og свой russisk skal i teorien kunne brukes likt i 3.person. Så hvorfor da fikk jeg stadig høre om norske studenter som hadde problemer med å bruke eiendomspronomen rett på russisk? Var dette isolert til kun å gjelde 1.person og 2.person, der refleksivt pronomen ikke kunne brukes på norsk, men kunne brukes ...
  • Peer Assessment in EFL Classrooms. A Qualitative Approach to Implementing Peer Assessment in Oral Communicative Learning Activities in EFL Classrooms 

    Perander, Hauk Andreas (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-11-01)
    This study investigated if any of the reported benefits related to peer assessment in writing could be transferred to oral EFL learning strategies. The study, despite a lack of control groups, sheds light on several aspects which influences peer assessment. The results indicated that the participants benefited from peer modelling and increased self-regulation due to assessing peers, rather than the ...
  • Motivation, proficiency and textbook differences in two upper secondary school English classes 

    Feka, Adrian (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-10-31)
    This thesis compares the motivation and English proficiency differences between two English classes at the upper secondary school level in Norway. One of the classes is a General Studies class with 25 students while the other is a Building and Construction class with 13 students. The two textbooks used in these classes are also compared and analyzed to see if the differences found correlate with any ...
  • The acquisition of English as an L3 by Catalan/Spanish bilinguals. A study of crosslinguistic influence in third language acquisition 

    Gorgone, Maria Paula (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-05-16)
    The present study focuses on the acquisition of English as a third language by Catalan/Spanish bilinguals. The aim is to find evidence of crosslinguistic influence from Catalan and/or Spanish in their L3 English by testing the properties of the Definiteness Effect (DE), according to which the copula cannot be followed by a definite DP in existential constructions in English and Spanish; VOS word ...
  • Acquisition of L2 English articles among L1 Dagbani speakers: L1 Transfer or Fluctuation? 

    Kwame, Abukari (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-05-11)
    This study investigates the acquisition of L2 English articles among L1 Dagbani speakers. Both Dagbani and English are article languages. However, Dagbani lacks a morphological marker for indefiniteness, hence, indefiniteness and genericity are expressed in the language by bare nouns. L2 acquisition research shows that adult L2 learners both from article and article-less languages have much difficulties ...
  • Code mixing in early bilingual acquisition: dominance, language modes, and discourse strategies. A case study of bilingual acquisition of Norwegian and English 

    Walla, Dianna (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-15)
    One of the main questions that arises in cases where children code switch or code mix often in their early production is whether mixing can be considered a sign of confusion, of competency, or of neither. Earlier research on language mixing in bilingual first language acquisition often pointed to the idea of a “unitary language system,” with code mixing being considered a sign of confusion. More ...
  • Minoritetsspråklige elevers møte med litteraturlesing. En kvalitativ studie av litteraturens potensiale i norskundervisningen 

    Ellingsen, Tonje Marie (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-11-20)
    Sammendrag Denne kvalitative studien tar for seg minoritetsspråklige elevers møte med litteraturlesing i norskfaget, og er en mastergradsoppgave i norskdidaktikk. Hensikten med studien er å undersøke hvordan man kan arbeide med litteratur på flere måter og nivåer i norskfaget hos minoritetsspråklige elever. For å finne nærmere ut om dette spennende temaet, har jeg formulert følgende problemstilling: ...
  • Las actitudes lingüísticas de los hablantes mexicanos en la Ciudad de México y área metropolitana 

    García Pérez, Omar (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-05-15)
    “The linguistic attitudes of Mexican speakers in Mexico City and the metropolitan area” The objective of this thesis is to find out the linguistic attitudes that exist in Mexico City and its metropolitan area. In contrast to other studies of linguistic attitudes, which tend to focus on only one aspect, here I have tried to consider three fundamental axes with the intention of obtaining a ...
  • La enseñanza de ser y estar: un análisis de errores 

    Pettersen, Victoria (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-05-14)
    Denne oppgaven fokuserer på kontrasten mellom verbene ‘ser’ og ‘estar’ på spansk, som begge tilsvarer det norske verbet ‘å være’. Målet med oppgaven er å anvende feilanalysemetodikken med et didaktisk perspektiv for å identifisere utfordringer norske elever står overfor når de skal lære seg kontrastene mellom disse verbene. Med utgangspunkt i resultatene av to prøver utført på en norsk ungdomsskole, ...
  • El tabú sexual en Chile: un estudio de percepciones lingüísticas 

    Iturbe, Fernando (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-05-10)
    Taboos are important subjects in the vast majority of societies and in all languages we can find taboo words that restrict how the speakers of a given language express themselves. In Chile there are several types of taboo words and in this study we will focus on taboo words and expressions involving sexual references. The main objective of this research is to study the linguistic perception that ...
  • Acquisition of subject-verb agreement and word order by Nepali learners of English: The Bottleneck Hypothesis in L2 acquisition 

    Basnet, Lila Dhoaj (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-15)
    Abstract The thesis investigates Nepali L1 speakers’ knowledge of syntax and morphology in L2 English to test whether functional morphology is more difficult than syntax. Accordingly, the study mainly included two constructions: subject-verb agreement and word order. Subject-verb agreement was used to test knowledge of functional morphology while word order was used to test the knowledge about ...
  • El papel de la coerción en la alternancia ser / estar con adjetivos 

    Veas, Carolina Andrea Sandoval (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-10-31)
    This thesis examines the distribution of the Spanish copulas ser and estar with adjectives of different semantic categories. The focus of the analysis is the way in which combinations of Individual Level Predicates with estar, and Stage Level Predicates with ser can result in new readings of nominal predicates. Naturally occurring data are taken from Corpus del Español in order to study these ...
  • Hiatus resolution in Mexican Spanish. An optimality-theoretic approach 

    Rivera, Rubén Roberto Peralta (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-11-16)
    The goal of this thesis deals with an examination regarding the range of phonological processes regarding the resolutions of different types of hiatus contexts in different morphosyntactic environments. This thesis embraces the examination of the hiatuses in word margins where the vowel /a/ occupies the position as V1 or V2, and interacts with the rest of the vowels of the Spanish system /e i o u/. ...
  • Los adjetivos adverbiales pospuestos al sustantivo. Un estudio sobre posición y significado 

    Nielsen, Natalia Bjerkeng (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-15)
    Adjektivets stilling er noe vi ikke tenker over på norsk, siden det alltid skal stå foran substantivet, men på andre språk har adjektivene flere muligheter. Denne oppgaven er et studium av såkalte adverbiale adjektiver, som vanligvis er foranstilt, og hvorfor noen av disse likevel ofte står bak substantivet.
  • La creación de la identidad en el discurso político. Un análisis cualitativo del uso de la metáfora y los marcos en el discurso político inaugural de Podemos 

    Robertsen, Karine (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-15)
    RESUMEN Esta tesis consiste en una investigación exploratoria lingüística de cómo se define la identidad de un partido a través de su discurso público y sus símbolos lingüísticos, para transmitir un marco cognitivo que defina su ideología. El contenido incluye un análisis detallado del discurso de la Puerta del Sol en Madrid el 31 de enero, 2015, el discurso inaugural del partido español Podemos. ...
  • El uso del acento para definir personajes en la animación. Un estudio sociolingüístico de la relación entre acento y personaje en cinco largometrajes de dibujos animados de Cuba 

    Øksendal, Elise (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-16)
    The thesis investigates from a sociolinguistic perspective the use of accent as a tool for building characters in five Cuban cartoon movies. As other similar studies on the field (Androutsopoulos; Lippi-Green; Dobrow & Gidney; Sønnesyn), it claims that the accent potentially gives information about a character or certain character types, as accent is a device loaded with attitudes. This means that ...
  • Las actitudes lingüísticas en la República Dominicana actual. Un análisis de Santo Domingo 

    Jørgensen, Benedicte Cecilie Aalerud (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-14)
    Denne masteroppgaven tar for seg holdningene til folk fra Den Dominikanske Republikk til sin egen variant av det spanske språket. Med utgangspunkt i et spørreskjema på 15 spørsmål er 49 dominikanske menn og kvinner fra 13 år og oppover, fra alle sosiale lag, intervjuet om sitt eget forhold til det spanske språket, den dominikanske dialekten, og hvorvidt dominikansk spansk er prestisjefyllt nok til ...

Vis mer