"Jeg er nypult og glad" - En lesning av sjokk og gjenkjennelse i Ingvild Lothes diktsamling Hvorfor er jeg så trist når jeg er så søt.
Forfatter
Robertsen, Amanda ElisabethSammendrag
Avhandlingen tar for seg samtidspoet Ingvild Lothe og hennes diktsamling Hvorfor er jeg så trist når jeg er så søt. Et utvalg av dikt fra samlingen vil bli analysert via litteraturteoretiker Rita Felskis begreper sjokk og gjenkjennelse. Problemstillingen for oppgaven er: Hvilken betydning har Felskis begreper sjokk og gjenkjennelse for lesningen av Ingvild Lothes diktsamling Hvorfor er jeg så trist når jeg er så søt? Dette blir besvart gjennom en litterær analyse hvor sjokk og gjenkjennelse blir brukt som innfallsvinkel for analysen, hvor det blir sett på form, innhold og leseropplevelse. I drøftingsdelen vil funnene fra analysen diskutere at det er via hverdagslige detaljer, humor og sårbarhet at gjenkjennelse finner sted. Sjokk er til stede i et grovt og vulgært språk, ubehagelig tematikk og vendinger i diktene som bryter med vår moralske følsomhet. Det forekommer også et forskningsspørsmål i oppgaven for å besvare hvilken genre Ingvild Lothe befinner seg i, hvor hun står i spennet mellom tradisjonell lyrikk og instapoesi. Forskningsspørsmål er som følger: Hvordan kan sjokk og gjenkjennelse bidra til å plassere Ingvild Lothe genremessig? Dette besvares i drøftingen ved å se på hvordan Felskis begreper foreligger i genrens kjennetrekk. The thesis examines contemporary poet Ingvild Lothe and her poetry collection Hvorfor er jeg så trist når jeg er så søt. A selection of poems from the collection will be analyzed using literary theorist Rita Felski's concepts of shock and recognition. The research question for the thesis is: What significance do Felski's concepts of shock and recognition have for the reading of Ingvild Lothe's poetry collection Hvorfor er jeg så trist når jeg er så søt? This is addressed through a literary analysis where shock and recognition are used as perspectives for the analysis, focusing on form, content, and the reader's experience. In the discussion section, the findings from the analysis argue that recognition occurs through everyday details, humor, and vulnerability. Shock is present in coarse and vulgar language, uncomfortable themes, and twists in the poems that challenge our moral sensibilities. The thesis also includes a research question aimed at determining the genre in which Ingvild Lothe's work belongs, exploring her position between traditional poetry and Instagram poetry. The research question is as follows: How can shock and recognition contribute to placing Ingvild Lothe in terms of genre? This is addressed in the discussion by examining how Felski's concepts manifest in the characteristics of the genre.