Opplæring i norsk som andrespråk i en språklig homogen klasse: En kvalitativ studie av nyankomne elevers og skoleledelsens erfaringer
Forfatter
Smaznov, IljaSammendrag
I denne kvalitative studien har jeg utforsket nyankomne elevers erfaringer med opplæring i norsk som andrespråk i en språklig homogen klasse. Elevene som har deltatt i denne studien er ukrainsk ungdom, som ble plassert i samme innføringsklasse. Studiens formål har vært å utforske hvilke erfaringer både elevgruppen og skoleledelsen har gjort seg i ettertid. Empirien i studien er basert på fire kvalitative forskningsintervju. Jeg har gjennom studien intervjuet tre elever som har vært en del av den språklig homogene klassen, og en person som representerer skoleledelsen. Jeg har analysert og drøftet erfaringene til deltakerne av studien opp mot pedagogiske og sosiale perspektiver.
Hovedfunnene i studien viser til både positive og negative erfaringer med tilegnelse av norsk som andrespråk i en språklig homogen klasse. Noen av de sentrale funnene omfatter ekskludering av de nyankomne elevene, som en konsekvens av en segregert innføringsklasse. Andre funn viser til et godt sosialt miljø innad i den språklig homogene klassen. Et sentralt funn i studien fremhever hvordan den språklig homogene klassen kan oppleves å fungere som et hinder for utvikling av andrespråkskompetanse. Skoleledelsen har i ettertid omorganisert ordningen av nyankomne elever, og fremhever hvordan den nye ordningen bidrar til større grad av sosialisering mellom elevene. Formålet med denne studien er å belyse erfaringene til elevene fra den språklig homogene klassen og skoleledelsen. Ved å utforske de ulike erfaringene begge partene har gjort seg, kan studien gi en bedre forståelse for hvordan tilegnelsen av norsk som andrespråk og møtet med en norskspråklig skole oppleves gjennom en språklig homogen innføringsklasse.
Forlag
UiT The Arctic University of NorwayMetadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2025 The Author(s)