Studenters og unge voksnes nyhetsforståelse og nyhetsvaner
Forfatter
Bogen, MalinSammendrag
Sammendrag
Denne studien undersøker unge voksnes nyhetsvaner og deres forståelse av hva som definerer en nyhet, i en medievirkelighet som kan fremstå som både kompleks og utfordrende å orientere seg i. Tidligere studier viser at nyhetskonsumet blant unge voksne er fragmentert på tvers av ulike kanaler og plattformer, og at mye av nyhetskonsumet skyldes tilfeldig eller ubevisst nyhetskonsum. Formålet med undersøkelsen er å belyse hvordan unge voksne forholder seg til nyheter: hva de selv oppfatter som en nyhet, hvilke plattformer og kanaler de benytter for å holde seg informert, samt hvilke faktorer som påvirker deres valg av nyhetskilder. Datagrunnlaget består av en kvalitativ nettbasert spørreundersøkelse med 97 respondenter, med mål om å gi et nyansert bilde av hvordan unge voksne orienterer seg i dagens digitale landskap.
Analysen viser at respondentene i hovedsak definerer nyheter som hendelser med en informativ og påvirkede kraft. Når det gjelder nyhetskilder, fremstår sosiale medier og nettaviser som de mest brukte kanalene blant undersøkelsens respondenter. Faktorene som påvirker disse valgene baserer seg på kildens/plattformens tilgjengelighet, innarbeidede hverdagsrutiner, opplevd troverdighet og et visst innslag av ubevisst nyhetskonsum. Funnene indikerer at nyhetskonsumet blant respondentene er fragmentert og preget av en kombinasjon av ulike plattformer, hvor spørsmål angående pålitelighet stadig er et tema. Særlig uttrykkes det bekymring ovenfor falske nyheter, samt Meta sin avgjørelse om å fjerne faktasjekking på sine plattformer, noe som vitner om en generell kritisk holdning til nyheter, spesielt på sosiale medier. Abstract
This study examines young adults' news habits and their understanding of what defines news, in a media reality that can appear to be both complex and challenging to navigate. Previous studies show that news consumption among young adults is fragmented across different channels and platforms, and that much of news consumption is due to accidental or unconscious news consumption. The purpose of the study is to shed light on how young adults relate to news: what they themselves perceive as news, which platforms and channels they use to stay informed, and which factors influence their choice of news sources. The data consists of a qualitative online survey with 97 respondents, with the aim of providing a nuanced picture of how young adults navigate today's digital landscape.
The analysis shows that respondents mainly define news as events with an informative and influential power. When it comes to news sources, social media and online newspapers appear to be the most used channels among the survey respondents. The factors influencing these choices are based on the availability of the source/platform, established daily routines, perceived credibility and a certain element of unconscious news consumption. The findings indicate that news consumption among respondents is fragmented and characterized by a combination of different platforms, where questions of reliability are still a theme. In particular, concerns are expressed about fake news, as well as Meta's decision to remove fact-checking on its platforms, which indicates a general critical attitude towards news, especially on social media.
Forlag
UiT The Arctic University of NorwayMetadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2025 The Author(s)