ub.xmlui.mirage2.page-structure.muninLogoub.xmlui.mirage2.page-structure.openResearchArchiveLogo
    • EnglishEnglish
    • norsknorsk
  • Velg spraaknorsk 
    • EnglishEnglish
    • norsknorsk
  • Administrasjon/UB
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Fakultet for humaniora, samfunnsvitenskap og lærerutdanning
  • Institutt for filosofi og førstesemesterstudier
  • Artikler, rapporter og annet (filosofi og førstesemesterstudier)
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Fakultet for humaniora, samfunnsvitenskap og lærerutdanning
  • Institutt for filosofi og førstesemesterstudier
  • Artikler, rapporter og annet (filosofi og førstesemesterstudier)
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Demonic despair under the guise of the good? Kierkegaard and Anscombe vs. Velleman

Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/17159
DOI
https://doi.org/10.1080/0020174X.2019.1610047
Thumbnail
Åpne
article.pdf (1.639Mb)
Publisert versjon (PDF)
Dato
2019-04-30
Type
Journal article
Tidsskriftartikkel
Peer reviewed

Forfatter
Fremstedal, Roe
Sammendrag
The aim of this paper is to clarify Kierkegaard’s concept of demonic despair (and demonic evil) and to show its relevance for discussions of the guise of the good thesis (i.e. that in φ-ing intentionally, we take φ-ing to be good). Contemporary discussions of diabolic evil often emphasise the phenomena of despair and acedia as apparent counter-examples to the guise of the good. I contend that Kierkegaard’s analysis of despair is relevant to these discussions, because it reconciles demonic (extreme) despair and acedia with the guise of the good. In The Sickness unto Death, Kierkegaard provides an influential, systematic account of despair that relates evil, despair, and acedia to each other. Michelle Kosch argues that this account goes beyond Kierkegaard’s German predecessors by introducing a concept of diabolic evil and despair. By contrast, the present paper argues that Kierkegaard takes diabolic evil to be impossible, although he offers a rich analysis of the demonic that resembles diabolic agency. Still, Kierkegaard’s analysis rests on ontological assumptions about the nature of the good that belong to a Platonico-Christian tradition that is controversial today.
Forlag
Taylor & Francis
Sitering
Fremstedal R. Demonic despair under the guise of the good? Kierkegaard and Anscombe vs. Velleman. Inquiry (Oslo). 2019:1-20
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Artikler, rapporter og annet (filosofi og førstesemesterstudier) [159]
Copyright 2019 The Author(s)

Bla

Bla i hele MuninEnheter og samlingerForfatterlisteTittelDatoBla i denne samlingenForfatterlisteTittelDato
Logg inn

Statistikk

Antall visninger
UiT

Munin bygger på DSpace

UiT Norges Arktiske Universitet
Universitetsbiblioteket
uit.no/ub - munin@ub.uit.no

Tilgjengelighetserklæring