Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorGjærum, Rikke Gürgens
dc.date.accessioned2020-02-03T13:36:27Z
dc.date.available2020-02-03T13:36:27Z
dc.date.issued2019-12-18
dc.description.abstractBarn på flukt fra krig og uro ankommer norske skoler jevnlig. De må lære seg å takle en verden på et fremmed språk samtidig som de bærer på tunge opplevelser fra et ustabilt hjemland. Dette kan oppleves overveldende og ensomt. Ikke bare språklig og kulturelt, men også følelsesmessig og sosialt, forteller Kjersti Frostad som er avdelingsleder ved Harstad skole. Hun tok derfor kontakt med meg som forsker og dramapedagog med en forespørsel om å bistå skolen i inkluderingsarbeidet rettet mot nyankomne flyktningbarn. Bestillingen jeg fikk var å skape et fellesskap på 3. –7.trinn der de kunne føle seg trygge, dele erfaringer og fatte mot til en fremtid i et nytt land. I denne artikkelen utforskes hvordan et slikt fellesskap kan utvikles som en pilot for et estetisk undervisningsprosjekt med bruk av drama som inkluderende læringsform.en_US
dc.descriptionSource at <a href=https://www.idunn.no/drama/2019/02/flukt_fiksjon>https://www.idunn.no/drama/2019/02/flukt_fiksjon</a>.en_US
dc.identifier.citationGjærum R. Flukt & fiksjon. DRAMA : Nordisk dramapedagogisk tidsskrift. 2019;2:42-50en_US
dc.identifier.cristinIDFRIDAID 1762565
dc.identifier.doi10.18261/issn.2535-4310-2019-02-10
dc.identifier.issn0332-5296
dc.identifier.issn2535-4310
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/17307
dc.language.isonoben_US
dc.publisherScandinavian University Pressen_US
dc.relation.journalDRAMA : Nordisk dramapedagogisk tidsskrift
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2019 Scandinavian University Pressen_US
dc.subjectVDP::Humanities: 000::Movie and drama: 170::Theatre studies: 172en_US
dc.subjectVDP::Humaniora: 000::Film- og teatervitenskap: 170::Teatervitenskap: 172en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282en_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282en_US
dc.title.alternativeHvordan kan man utvikle en forskningsbasert nasjonal manual for dramaarbeid med nylig ankomne flyktningbarn?en_US
dc.titleFlukt & fiksjonen_US
dc.type.versionacceptedVersionen_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.typeTidsskriftartikkelen_US
dc.typePeer revieweden_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel