Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorUndheim, Sissel
dc.date.accessioned2020-02-20T14:14:06Z
dc.date.available2020-02-20T14:14:06Z
dc.date.issued2019
dc.description.abstractHovedhensikten med denne artikkelen er å løfte frem Lucia-togene i norske skoler og barnehager som et eksempel på hvordan forståelse av religion og tradisjon forhandles i møte med en stadig mer kompleks og mangfoldig barne- og foreldregruppe. Hva er det som faktisk skjer, og hvordan kan vi forstå ritualene som knyttes til Luciadagen i lys av det vi vet om religiøs endring, både i skolen og i det norske samfunn mer generelt? Med utgangspunkt i teori om religiøse prosesjoner, ritualers materialitet og multimodalitet tar artikkelen sikte på å få frem noen så langt uutforskede sider ved Lucia-ritualenes plass og rolle i skole og barnehage, og i forlengelse av dette, si noe om skolen som arena for religiøs endring i det norske samfunnet i dag.en_US
dc.descriptionSource at <a href=http://ojs.novus.no/index.php/DIN/article/view/1721/1703>http://ojs.novus.no/index.php/DIN/article/view/1721/1703</a>.en_US
dc.identifier.citationUndheim. Med tente lys inn i varmen. Lucia-tog i norske skoler og barnehager. DIN - Tidsskrift for religion og kultur. 2019en_US
dc.identifier.cristinIDFRIDAID 1763117
dc.identifier.issn1501-9934
dc.identifier.issn2387-6735
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/17439
dc.language.isonoben_US
dc.publisherNovus forlagen_US
dc.relation.journalDIN - Tidsskrift for religion og kultur
dc.relation.urihttp://ojs.novus.no/index.php/DIN/article/view/1721
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2019 The Author(s)en_US
dc.subjectVDP::Humanities: 000::Cultural science: 060::Nordic cultural science: 061en_US
dc.subjectVDP::Humaniora: 000::Kulturvitenskap: 060::Nordisk kulturvitenskap: 061en_US
dc.titleMed tente lys inn i varmen. Lucia-tog i norske skoler og barnehageren_US
dc.type.versionpublishedVersionen_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.typeTidsskriftartikkelen_US
dc.typePeer revieweden_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel