Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorOlsen, Torjer Andreas
dc.contributor.authorSollid, Hilde
dc.date.accessioned2020-03-04T12:53:07Z
dc.date.available2020-03-04T12:53:07Z
dc.date.issued2019
dc.description.abstractDen samiske nasjonaldagen 6. februar blei innstifta i 1992 til minne om det første samiske landsmøtet eller folkemøtet i Trondheim i 1917. I dag er dagen flere steder i landet blitt en viktig dag for å lage en markering og ha en anledning til å ta opp et samisk innhold i undervisninga. Vi går i denne artikkelen inn på den samiske nasjonaldagen som ritual på skolen. Teoretisk sett ser vi til ritualperspektiver fra Cathrine Bell, performativitetsteorier fra Judith Butler og artikulasjonsbegrepet fra Greg Johnson. En viktig kontekst er det samiske samfunnets plass i den norske skolen. Samisk innhold i skolen er generelt i en prosess av å bli sterkere betona gjennom læreplaner og økt interesse i praksisfeltet (Olsen & Andreassen 2018). Som en del av dette er nasjonaldagen blitt stadig viktigere. Vi ser på hvordan dagen blir markert eller feira i to ulike skoler, på ulike læringsressursers behandling av den samiske nasjonaldagen, og setter dette i en større sammenheng av skolens behandling av samiske og urfolksrelaterte tema i undervisninga.en_US
dc.identifier.citationOlsen TA, Sollid H. Samisk nasjonaldag i skolen: Mellom feiring og markering. DIN - Tidsskrift for religion og kultur. 2019(2):113-138
dc.identifier.cristinIDFRIDAID 1762005
dc.identifier.issn1501-9934
dc.identifier.issn2387-6735
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/17605
dc.language.isonoben_US
dc.publisherNovus forlagen_US
dc.relation.journalDIN - Tidsskrift for religion og kultur
dc.relation.projectIDNorges forskningsråd: 270642
dc.relation.urihttp://ojs.novus.no/index.php/DIN/article/view/1719/1701
dc.rights.holderCopyright 2019 The Author(s)en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200en_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200en_US
dc.titleSamisk nasjonaldag i skolen: Mellom feiring og markeringen_US
dc.type.versionpublishedVersionen_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.typeTidsskriftartikkelen_US
dc.typePeer revieweden_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel