ub.xmlui.mirage2.page-structure.muninLogoub.xmlui.mirage2.page-structure.openResearchArchiveLogo
    • EnglishEnglish
    • norsknorsk
  • Velg spraaknorsk 
    • EnglishEnglish
    • norsknorsk
  • Administrasjon/UB
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Fakultet for humaniora, samfunnsvitenskap og lærerutdanning
  • Senter for samiske studier (Sesam)
  • Artikler, rapporter og annet (samiske studier)
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Fakultet for humaniora, samfunnsvitenskap og lærerutdanning
  • Senter for samiske studier (Sesam)
  • Artikler, rapporter og annet (samiske studier)
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Samisk nasjonaldag i skolen: Mellom feiring og markering

Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/17605
Thumbnail
Åpne
article.pdf (150.6Kb)
Publisert versjon (PDF)
Dato
2019
Type
Journal article
Tidsskriftartikkel
Peer reviewed

Forfatter
Olsen, Torjer Andreas; Sollid, Hilde
Sammendrag
Den samiske nasjonaldagen 6. februar blei innstifta i 1992 til minne om det første samiske landsmøtet eller folkemøtet i Trondheim i 1917. I dag er dagen flere steder i landet blitt en viktig dag for å lage en markering og ha en anledning til å ta opp et samisk innhold i undervisninga. Vi går i denne artikkelen inn på den samiske nasjonaldagen som ritual på skolen. Teoretisk sett ser vi til ritualperspektiver fra Cathrine Bell, performativitetsteorier fra Judith Butler og artikulasjonsbegrepet fra Greg Johnson. En viktig kontekst er det samiske samfunnets plass i den norske skolen. Samisk innhold i skolen er generelt i en prosess av å bli sterkere betona gjennom læreplaner og økt interesse i praksisfeltet (Olsen & Andreassen 2018). Som en del av dette er nasjonaldagen blitt stadig viktigere. Vi ser på hvordan dagen blir markert eller feira i to ulike skoler, på ulike læringsressursers behandling av den samiske nasjonaldagen, og setter dette i en større sammenheng av skolens behandling av samiske og urfolksrelaterte tema i undervisninga.
Forlag
Novus forlag
Sitering
Olsen TA, Sollid H. Samisk nasjonaldag i skolen: Mellom feiring og markering. DIN - Tidsskrift for religion og kultur. 2019(2):113-138
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Artikler, rapporter og annet (samiske studier) [82]
Copyright 2019 The Author(s)

Bla

Bla i hele MuninEnheter og samlingerForfatterlisteTittelDatoBla i denne samlingenForfatterlisteTittelDato
Logg inn

Statistikk

Antall visninger
UiT

Munin bygger på DSpace

UiT Norges Arktiske Universitet
Universitetsbiblioteket
uit.no/ub - munin@ub.uit.no

Tilgjengelighetserklæring