ub.xmlui.mirage2.page-structure.muninLogoub.xmlui.mirage2.page-structure.openResearchArchiveLogo
    • EnglishEnglish
    • norsknorsk
  • Velg spraakEnglish 
    • EnglishEnglish
    • norsknorsk
  • Administration/UB
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for humaniora, samfunnsvitenskap og lærerutdanning
  • Senter for samiske studier (Sesam)
  • Artikler, rapporter og annet (samiske studier)
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for humaniora, samfunnsvitenskap og lærerutdanning
  • Senter for samiske studier (Sesam)
  • Artikler, rapporter og annet (samiske studier)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Samisk nasjonaldag i skolen: Mellom feiring og markering

Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/17605
Thumbnail
View/Open
article.pdf (150.6Kb)
Published version (PDF)
Date
2019
Type
Journal article
Tidsskriftartikkel
Peer reviewed

Author
Olsen, Torjer Andreas; Sollid, Hilde
Abstract
Den samiske nasjonaldagen 6. februar blei innstifta i 1992 til minne om det første samiske landsmøtet eller folkemøtet i Trondheim i 1917. I dag er dagen flere steder i landet blitt en viktig dag for å lage en markering og ha en anledning til å ta opp et samisk innhold i undervisninga. Vi går i denne artikkelen inn på den samiske nasjonaldagen som ritual på skolen. Teoretisk sett ser vi til ritualperspektiver fra Cathrine Bell, performativitetsteorier fra Judith Butler og artikulasjonsbegrepet fra Greg Johnson. En viktig kontekst er det samiske samfunnets plass i den norske skolen. Samisk innhold i skolen er generelt i en prosess av å bli sterkere betona gjennom læreplaner og økt interesse i praksisfeltet (Olsen & Andreassen 2018). Som en del av dette er nasjonaldagen blitt stadig viktigere. Vi ser på hvordan dagen blir markert eller feira i to ulike skoler, på ulike læringsressursers behandling av den samiske nasjonaldagen, og setter dette i en større sammenheng av skolens behandling av samiske og urfolksrelaterte tema i undervisninga.
Publisher
Novus forlag
Citation
Olsen TA, Sollid H. Samisk nasjonaldag i skolen: Mellom feiring og markering. DIN - Tidsskrift for religion og kultur. 2019(2):113-138
Metadata
Show full item record
Collections
  • Artikler, rapporter og annet (samiske studier) [82]
Copyright 2019 The Author(s)

Browse

Browse all of MuninCommunities & CollectionsAuthor listTitlesBy Issue DateBrowse this CollectionAuthor listTitlesBy Issue Date
Login

Statistics

View Usage Statistics
UiT

Munin is powered by DSpace

UiT The Arctic University of Norway
The University Library
uit.no/ub - munin@ub.uit.no

Accessibility statement (Norwegian only)