Show simple item record

dc.contributor.advisorStrandbu, Astrid
dc.contributor.advisorThørnblad, Renee
dc.contributor.authorSchenk, Kristin
dc.date.accessioned2020-05-18T13:49:06Z
dc.date.available2020-05-18T13:49:06Z
dc.date.issued2016-05-18
dc.description.abstractSammendrag I denne masteroppgaven har jeg hatt til hensikt å se nærmere på og utdype barns budskap til foreldre, i meklingssaker hvor barnevernet er involvert. Datamateriale for oppgaven var allerede samlet inn, i forbindelse med forskningsprosjektet ”Høring av barn i mekling” (HBIM). Av det totale materiale, består mitt utvalg av 28 meklingssaker, med budskap fra til sammen 43 barn. Budskapene til barna er frembragt i samtale mellom barn og mekler, gjennom bruk av meklingsmodellen ”Barn i mekling” (BIM). Synet på barn som selvstendig individ med rett til egne tanker og meninger er med på å løfte debatten om barn og barns rettigheter. Forholdet mellom barns rett til beskyttelse, og barns rett til å bli hørt, kommer tydelig frem ved barns deltakelse i mekling. Oppgaven tar for seg hvordan barnets perspektiv, kommer til uttrykk gjennom barnets deltakelse. En tydelig tendens i materialet er at samtlige av barna vil delta, når de får mulighet til det. Samtidig vitner budskapene om barn som sliter med foreldrenes konflikter og samtlige av barna er opptatt av og sier noe om bosted og samværsordning. Dette er et viktig resultat, da spørsmål om bosted ikke er noe barna blir spurt om. Stikkord: Mekling, Barns rettigheter, Budskap fra barn, barns besteen_US
dc.description.abstractAbstract The focus of this master’s thesis has been to closer examine and elaborate children’s messages to their parents in a mediation process where the Child Services are involved. The data used was already collected for the research project ”Høring av barn i mekling” (HBIM). Of the total research material, my selection contains 28 mediation cases with information from 43 children in total. The messages from the children have been brought forward in conversations between the child and the mediator, through the use of the mediator model called ”Barn i mekling” (BIM). Viewing children as independent individuals with the right of having their own thoughts and opinions, helps strengthening the debate about children and their rights. The link between children’s right to protection and children’s rights of being heard is clearly stated when children participate in a mediation process. This thesis delves deeper into how the child’s perspective is expressed through the child’s own participation. Through the data we see a clear trend that if given the choice, all children wish to participate. The material also shows that the children are torn between the conflicts of their parents, and that all of the children are concerned with, and express thoughts about where they wish to live. This is an important result as children are not usually involved in the process of deciding where to live. Key words: Mediation, Children’s rights, Messages from children, Participationen_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/18331
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2016 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)en_US
dc.subject.courseIDHEL-3980
dc.subjectVDP::Medical disciplines: 700::Health sciences: 800::Other health science disciplines: 829en_US
dc.subjectVDP::Medisinske Fag: 700::Helsefag: 800::Andre helsefag: 829en_US
dc.titleBarn i mekling, når barnevernet er involverten_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)