Navs vurdering av brukeres bistandsbehov - Rettssikkerhet ved overgang til arbeid
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/18622Dato
2020-03-13Type
Journal articleTidsskriftartikkel
Peer reviewed
Forfatter
Kane, Aina AuneSammendrag
Ut fra Navs samfunnsmandat om å fremme arbeidsinkludering for brukere med ulike ressurser og behov har jeg undersøkt hvordan Nav-ansatte erfarer sitt arbeid med å fatte vedtak om brukernes bistandsbehov. Jeg har drøftet hvordan rettsriktig vedtak fordrer en tilstrekkelig kartlegging, hvordan kvaliteten i beslutningsgrunnlaget fremmes gjennom brukerens deltakelse, samt hvordan brukernes bistandsbehov kan omhandle mer enn arbeidsrettet bistand. Undersøkelsen synliggjør hvordan brukeres overgang til arbeid også kan fordre at Nav identifiserer og adresserer deres sosiale problemer i vid forstand. Based on Nav’s mandate of promoting work inclusion for clients with different resources and needs, I have examined how Nav employees experience their work with assessments of clients’ assistance needs, and how this can affect the legal security of their users. I have discussed how decisions concerning a client’s assistance needs require proper assessments, how the quality of decisions is promoted through the client’s participation, and how the clients’ assistance needs can exceed work-related assistance. The research work also shows how clients’ transition into employment requires Nav identifying and addressing their social problems in a wider sense.
Forlag
Scandinavian University Press / UniversitetsforlagetSitering
Kane AA. Navs vurdering av brukeres bistandsbehov - Rettssikkerhet ved overgang til arbeid. Tidsskrift for velferdsforskning. 2020;23(1):35-48Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2020 The Author(s)