dc.contributor.advisor | Ofstad, Eirik | |
dc.contributor.author | Karlsen, Linnea Berg | |
dc.date.accessioned | 2020-08-17T13:36:57Z | |
dc.date.available | 2020-08-17T13:36:57Z | |
dc.date.issued | 2018-08-16 | |
dc.description.abstract | Bakgrunn: Nonverbal og verbal kommunikasjon er svært viktig i møtet mellom lege og pasient, og tidligere studier har vist at kommunikasjonen påvirker diagnostikk, behandling og lege-pasient-relasjon. Kommunikasjonssvikt er en av hovedårsakene til klagesaker i helsetjenesten og at pasienter bytter lege.
Formål: Formålet med studien er å belyse om legens nonverbale og verbale kommunikative signal når legen spør «Er det noe mer du lurer på?» påvirker pasientens svar på spørsmålet, og hvordan legen følger opp svaret. Dette gjøres ved hjelp av de fem forskningsspørsmålene hvorfor stiller legen spørsmålet «Er det noe mer du lurer på?», hva spør pasientene om når legen stiller spørsmålet «Er det noe mer du lurer på?», hvorfor svarer pasientene som de gjør når legen stiller spørsmålet «Er det noe mer du lurer på?», hvordan følger legen opp svaret på spørsmålet og hvordan påvirker legens kommunikative signal hva pasienten svarer på spørsmålet.
Materiale og metode: Studien er utført primært ved bruk av systematisk tekstkondensering (STC) modifisert av Malterud, men også binær logistisk regresjon og enkel deskriptiv statistikk. Ti videoer av polikliniske konsultasjoner fra sykehus ble valgt ut til kvalitativ analyse. Det ble utført fire ulike analyser med bruk av STC.
Resultat: Legene stiller spørsmålet «Er det noe mer du lurer på?» for å avslutte konsultasjonen eller for å etablere felles forståelse. Pasientene spør om legemidler, livsstil, andre symptom eller kontaktrelaterte spørsmål. Pasientene spør for å dobbeltsjekke informasjon, signalere en bekymring eller få oppklart en uklarhet. Legene følger opp svaret på spørsmålet med et adekvat svar, forsøk på å utsette svaret eller å bytte tema. Binær logistisk regresjon viste ingen signifikante sammenhenger mellom analyserte kommunikative signal og pasientens svar på spørsmålet «Er det noe mer du lurer på?».
Konklusjon: Legens verbale kommunikasjon ser ut til å påvirke svaret på spørsmålet «Er det noe mer du lurer på?». Legen bør aktivt gi pasienten mulighet til å stille spørsmål, og minst en anledning bør gis tidlig i konsultasjonen. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/19001 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.rights.holder | Copyright 2018 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) | en_US |
dc.subject.courseID | MED-3950 | |
dc.subject | VDP::Medisinske Fag: 700::Klinisk medisinske fag: 750::Andre klinisk medisinske fag: 799 | en_US |
dc.subject | VDP::Medical disciplines: 700::Clinical medical disciplines: 750::Other clinical medical disciplines: 799 | en_US |
dc.subject | Kommunikasjon | en_US |
dc.title | "Er det noe mer du lurer på?" - Påvirker legens nonverbale og verbale kommunikasjon hva pasienten svarer, og hvordan følger legen opp svaret? | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |