dc.contributor.advisor | Blix, Hilde Synnøve | |
dc.contributor.author | Sætre, Synnøve | |
dc.date.accessioned | 2020-09-25T15:31:28Z | |
dc.date.available | 2020-09-25T15:31:28Z | |
dc.date.issued | 2020-05-14 | |
dc.description.abstract | Denne studien har hatt som mål å undersøke sang som pedagogisk verktøy i gehørundervisningen. Studien har basert seg på hva gehørpedagoger i høyere utdanning mener er gode begrunnelser for å bruke sang som verktøy. Utgangspunktet for drøftingen av resultatene har vært forskning om indre gehør og audiering, og om hukommelse, og hvordan dette kan ha betydning for pedagogisk virksomhet. Dataene har blitt utviklet gjennom tre dybdeintervjuer i tillegg til en spørreundersøkelse.
Resultatene tyder på at det å bruke sang som verktøy i gehørundervisningen har flere fordeler, hvor den mest uttalte er å trene opp og teste studentenes indre gehør og audieringsevne. Å synge i gehørundervisningen ansees å bidra til å utvikle studentenes auditive forestillingsevne. Studiens informanter sier at en instrumentalist med god audieringsevne vil få bedre intonasjon, frasere bedre og i større grad være en trygg, kyndig og uttrykksfull musiker. Sang som verktøy gir også læreren mulighet til å «gå inn i studentens hode» og dermed i større grad forstå hva studenten hører i sitt indre. Sang skaper ifølge studiens informanter glede, gir en god opplevelse og bidrar til et bedre læringsmiljø. Det vil derfor være viktig å etterstrebe en trygghet i klasserommet slik at alle studenter føler seg komfortable med sangaktiviteten, også de som fremstår som usikre eller ikke ønsker å synge. En systematisk utvikling av audieringsevnen kan hjelpe studentene til å mestre sangen slik at den kan bli et verktøy i deres musikerkarriere. Informantene i denne studien mener at enhver som jobber med musikk burde kunne bruke sang som et verktøy for å kunne kalle seg en helhetlig musiker. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/19486 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.rights.holder | Copyright 2020 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) | en_US |
dc.subject.courseID | MUS-3902 | |
dc.subject | VDP::Humaniora: 000::Musikkvitenskap: 110::Musikkpedagogikk: 114 | en_US |
dc.subject | VDP::Humanities: 000::Musicology: 110::Music pedagogics: 114 | en_US |
dc.subject | Gehør | en_US |
dc.subject | Sang | en_US |
dc.subject | Audiering | en_US |
dc.subject | Indre gehør | en_US |
dc.subject | Hørelære | en_US |
dc.subject | Gehørundervisning | en_US |
dc.subject | Gordon | en_US |
dc.subject | Sang som verktøy | en_US |
dc.subject | Karpinski | en_US |
dc.subject | Kodály | en_US |
dc.subject | Produksjonseffekten | en_US |
dc.subject | Sang og hukommelse | en_US |
dc.title | Syng ut! - En kvalitativ studie om begrunnelser for å synge i gehørfaget | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |