Barrierer og strategier for kommunikasjon med barn som har kommunikasjonsvansker i sykehuset
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/19561Dato
2020-05-03Type
MastergradsoppgaveMaster thesis
Forfatter
Rønning, Lotte-SofieSammendrag
SAMMENDRAG
Bakgrunn: Som barnesykepleier kan man møte barn i sykehuset som ikke har et verbalt språk og som krever at man kan kommunisere med andre metoder for å forstå barnet eller at barnet skal forstå barnesykepleieren, forskning viser at barn ønsker å bli pratet med direkte, samtidig viser forskning at alternative kommunikasjonsmetoder i liten grad blir brukt i sykehuset.
Formål: Hensikten med denne oppgaven er å få en større forståelse for hvilke barrierer man møter i sykehuset når man skal kommunisere med barn med kommunikasjonsvansker. Og få en større forståelse for hvilke strategier man kan benytte for å forbedre kommunikasjon når disse barrierene oppstår.
Metode: Dette er en litteraturstudie med systematisk tilnærming. Det ble gjort søk via databasene Cinahl, SveMed+, Pubmed, Medline og PsycINFO, søkeresultatene ble gjennomgått og studier ble kvalitetsvurdert. Seks studier ble identifisert, fem kvalitative studier og en metaanalyse, disse ble ansett som relevant for å svare på problemstillingen og ble analysert ved hjelp av tematisk analyse.
Funn: Gjennom analyse av de inkluderte studiene kommer det frem flere barrierer for god kommunikasjon med pasienter som har kommunikasjonsvansker. Eksempel at personlige eller sykehuseide hjelpemidler ikke er tilgjengelig grunnet manglende lagring, manglende sikkerhet og lite plass ved sengen, tid ble nevnt som en barriere og kunnskap blant sykepleiere. Det komme frem flere strategier for å forbedre kommunikasjon og eliminere disse barrierene.
Konklusjon: Resultatene viser til en rekke barrierer som ligger i veien for god kommunikasjon og flere strategier som kan bidra til vellykket samhandling mellom sykepleiere og barn med kommunikasjonsvansker i sykehuset. Det er lite forskning på feltet og det er et behov for mere forskning for å kunne gi et helt konkret svar på problemstillingen. ABSTRACT
Background: As a pediatric nurse, you can meet children in the hospital which don’t have a verbal language, and which require to communicate with other methods for the nurse to understanding the child or for the child to understand the pediatric nurse. Research shows that children want to communicate directly with nurses. And at the same time, research show that alternative communication methods are rarely used in hospital care.
Purpose: The purpose of this study is to gain a greater understanding of which barriers the nurses meet for communication with children with communication difficulties. And gain a greater understanding of strategies that can be used to improve communication when these barriers arise.
Method: This study is a literature review with a systematic approach. The Search were done through the databases Cinahl, SveMed +, Pubmed, Medline and PsycINFO, the search results were reviewed, and studies were quality evaluated. Six studies were identified, five qualitative studies and one meta-analysis, these were considered relevant for answering the research question and were analyzed using thematic analysis.
Findings: Through analyzing the included studies, barriers to good communication with these patients where identified. Such as communication aids where not available, because the hospital did not have space or security. Time and the knowledge among nurses was also a barrier. Several strategies where identified to improve communication and eliminate these barriers.
Conclusion: The results show several barriers for good communication and many strategies that can help successful interaction between nurses and children with communication difficulties in the hospital. There is little research in the field and there is a need for more research to be able to give a concrete answer to the research question.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2020 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: