Viser treff 1281-1300 av 1340

    • Å være ungdom med cerebral parese og finne motivasjon til å trene 

      Haug, Anne Marte Enne (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2010-05-12)
      Bakgrunn: Man vet stadig mer om senfølger hos voksne med cerebral parese (CP). Fysisk aktivitet rapporteres å påvirke funksjon i positiv retning, og mennesker med CP trener ofte mye gjennom oppveksten. Erfaringsmessig mister mange motivasjonen for trening når de kommer i ungdomsalderen slik at videreføring av en fysisk aktiv livsstil kan være utfordrende. Hensikt: Å få økt kunnskap om hvordan ...
    • Gross motor function measure brukt i klinisk praksis 

      Hansen, Sven Ulrik (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2010-05-12)
      Hensikten med denne kvalitative studien var å undersøke norske fysioterapeuters erfaringer med bruk av Gross Motor Function Measure (GMFM) i klinisk praksis. Jeg ønsket å se nærmere på hvordan en standardisert test som GMFM anvendes i den kliniske hverdagen, og hvorvidt bruk av denne testen stiller spesielle krav til fysioterapeutene som skal bruke den. For å finne ut mer om dette emnet valgte jeg ...
    • Fysisk aktivitet hos eldre rehabiliteringspasienter med nevrologisk betinget funksjonsnedsettelse. En kartlegging av objektivt registrert fysisk aktivitetsnivå hos 5 nevrologiske pasienter ved en kommunal rehabiliteringsavdeling 

      Galåen, Marit (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2010-05-12)
      Hensikt:kartlegge og beskrive fysisk aktivitetsnivå og eventuelle endringer i nivået i løpet av tre uker, hos eldre pasienter med nevrologisk betinget funksjonsnedsettelse ved en kommunal rehabiliteringsavdeling. I tillegg, å undersøke om pasientene opplevde endringer i sin fysiske funksjon. Metode:Utvalget var fem pasienter i alderen 79-85 år, med nevrologisk diagnose og redusert gangfunksjon. ...
    • Fysioterapi i slagpasientens hjem ved tidlig støttet utskrivelse/ Physiotherapy to stroke patients in their home-environment, with Early Supported Discharge (ESD) 

      Bus-Popova, Karen Yolande (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2010-05-12)
      Bakgrunn og formål: Trenden ved sykehus er å tilrettelegge for Early Supported Discharge (ESD) i behandlingslinje for slagrehabilitering. Denne studien dokumenterer og analyserer fysioterapeutens fagspesifikke handling og resonnement, ved å studere fysioterapi i brukerens hjem ved ESD. Materiale og metode: Materialet fra observasjon og intervju er transkribert og analysert i henhold til en ...
    • Yrkesmotivasjon og arbeidsglede i helsereformenes tid 

      Breivik, Elisabet (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2010-05)
      SAMMENDRAG Tema for studien er ” Yrkesmotivasjon og arbeidsglede i helsereformenes tid” Dagens helsevesen er preget av reformer og raske omstillinger som er inspirert av liberalistisk ideologi og markedsøkonomisk tenkning. Konsekvensene er nye organisasjons- og ledelsesformer med fokus på målstyring og effektivitet, samt endringer i lovgiving for å sikre kvalitet på tjenestene og rettigheter ...
    • Påvirkes balanse og gange hos kroniske hjerneslagpasienter av intensiv fysioterapibehandling med vekt på sansestimulering av affisert fot kombinert med funksjonell trening? 

      Benum, Ellen (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2010-05)
      Mål: Formålet med studien var å se om balanse og gange hos kroniske hjerneslagpasienter påvirkes av intensiv fysioterapibehandling med vekt på sansestimulering av affisert fot kombinert med funksjonell trening. Design: Single Subject Experimental design ABA. Deltagere: To kroniske hjerneslagpasienter tilfeldig valgt ved et fysioterapiinstitutt i Tyskland. Pasientenes hjerneslag oppsto henholdsvis ...
    • Påvirker individualisert fysioterapibehandling, kombinert med gangtrening på tredemølle med vektavlastning, gange hos pasienter med MS? 

      Arntzen, Ellen Christin (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2010-05-12)
      Hensikt: Hensikten med studien var å undersøke om individualisert fysioterapibehandling, kombinert med gangtrening på tredemølle med vektavlastning kan påvirke gange hos pasienter med MS. Metode: To pasienter med sekundær progressiv MS deltok i studien. Single Subject Experimental Design, med A-B-A-A faser ble benyttet. Pasientene ble testet 15 ganger; før, under og etter studiens intervensjon med ...
    • En studie om sykepleiers erfaringer og tanker om og med bruk av aktivitet til beboere i sykehjem 

      Andreassen, Solrunn Annie (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2010-05-11)
      Mastergradsoppgaven er basert på kvalitative intervju med fire sykepleiere som jobber i sykehjem. Med utganspunket i intervjuene har jeg drøftet sykepleiers erfaringer med bruk av aktivitet for eldre, og hvordan de tenker aktivitet kan brukes i hverdagen.
    • Det utrygge finanssjukehuset 

      Elstad, Ingunn (Chronicle; Kronikk, 2009-03-03)
    • Se meg! Kompetanse om barn i risikosituasjoner i Tromsø kommunes barnehager 

      Wilhelmsen, Bente Marie (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2009-11-01)
      Med utgangspunkt i problemstillingen: "Hvordan vurderer ledere i barnehagen sin kompetanse når det gjelder å identifisere og melde bekymring til barnevernet, samt hvilke forhold meldes?", ønsket jeg å belyse kompetanse med hensyn til barn i risikosituasjoner. I tillegg ønsket jeg å undersøke hvilke kompetansehevende tiltak ledere eventuelt mener er nødvendig. Barna jeg omtaler i oppgaven er barn i ...
    • "I sinn og skinn" - psykisk helse og fysisk aktivitet 

      Bremnes, Ann Merete Jensen (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2009-11-01)
      Bakgrunn: Det fysiske aktivitetsnivået reduseres fra barn til ungdom, og flere unge rapporterer symptomer som kan tyde på psykiske vansker. Det er dokumentert en positiv sammenheng mellom fysisk aktivitet og god psykisk helse i flere studier blant voksne, men blant barn og unge er denne sammenhengen mindre studert. Formålet med studien var å undersøke og beskrive sammenhenger mellom ulike indikatorer ...
    • Masteroppgave om brukermedvirkning i konfliktfylte barnevernssaker 

      Gregersen, Lene Hanssen (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2009-12)
      Sammendrag Tema for min masteroppgave er: ”Å forstå brukermedvirkning i konfliktfylte barnevernssaker – perspektiver fra barnevern, brukerorganisasjoner og barneombud.” Mitt ønske er å studere hva ulike parter legger i begrep som brukermedvirkning, og at en sak er konfliktfylt. Jeg vil også belyse når brukermedvirkning oppfattes som viktig og realistisk av partene, og hvordan de mener ...
    • Helsesøstrars erfarenhet med det alkoholförebyggende arbete i ungdomsskolan 

      Sørum, Pia Åhgren (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2010-02)
      This thesis is about the experience in alcoholpreventive work of Public Health Nurse in secondary school.This project is completed through a qualitative study, using four Public Health Nurses as informants. The informants have through semistructured interviews contributed with their experiences and I have used a hermeneutic approach to bring out new insight. New insights are highlighted in the ...
    • Improving professional practice by using the Internet 

      Aars, Marianne (Chapter; Bokkapittel, 2009)
      The paper recounts the use of a tool, called Physio-net, that integrates text and video as an aid to reflection and which has been developed for a course on professional practice. Practitioners develop video for viewing by students and can then use these as a developing dialogue between students and teachers, clinicians and physiotherapists. <br>Initial research into the effectiveness of the tool ...
    • Developing professional competence by internetbased reflection 

      Aars, Marianne (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2008)
      This article aims at giving an example of how practical, clinical knowledge can be explored by the use of a tailor-made Information and Communication Technology (ICT)-tool: Physio-Net. In constructing content to this particular internet- based resource used for bachelor students at Tromsø University College, a clinician expert physiotherapist contributed with a detailed analysis of her own ...
    • Et godt sted å være og å lære : sluttrapport fra Undervisningssykehjemsprosjektet Tromsø/Nord 

      Larsen, Toril Agnete; Knudsen, Liv-Berit (Research report; Forskningsrapport, 2006)
      Undervisningssykehjemsprosjektet (USP) Tromsø/Nord var et av fire prosjekt som ble etablert i universitetsbyene med utgangspunkt i Nasjonal plan for Undervisningssykehjem. Prosjektet startet opp i 1999, og ble avsluttet ved utgangen av 2003. Prosjektet skulle bidra til å heve kvaliteten i omsorg, pleie, behandling og rehabilitering for syke gamle ved å øke ansattes forutsetninger, og samtidig skape ...
    • Læring i handling : sluttrapport fra et faglig utviklingsprosjekt ved fem sykehjem i Nord-Norge 

      Larsen, Toril Agnete; Knudsen, Liv-Berit (Research report; Forskningsrapport, 2006)
      Rapporten beskriver ideene bak, og gjennomføringen av et faglig utviklingsprosjekt, kalt ”Læring i arbeid” (LIA-prosjektet). Prosjektperioden varte fra august 2003, og ble avsluttet med en konferanse 8. februar 2005. LIA-prosjektet har vært et samarbeidsprosjekt mellom Undervisningssykehjemmet i Tromsø, Høgskolen i Tromsø og fem sykehjem i Nord-Norge.
    • Behandling av pasienter med uspesifikke nakkesmerter gjennom påvirkning av motorisk kontroll 

      Thrane, Gyrd; Wiesener, Trond (Research report; Forskningsrapport, 2007)
      Dette prosjektet vil bestå av 6 casestudier på pasienter med uspesifikke nakkesmerter. Prosjektet har som mål å integrere teori om funksjonell motorisk kontroll i vår behandling av disse pasientene. Gjennom aksjonsforskning vil prøver vi å utvikle vår personlige praksis med bakgrunn i teorien, og vurdere om teorien må endres på bakgrunn av denne erfaringen med reelle praksissituasjoner.
    • Facilitating practical knowledge using flexible forms of learning in the education of Occupational Therapists in Palestine : An action research approach performed in cooperation with teachers in the Occupational Therapist program at Bethlehem University 

      Jentoft, Rita (Research report; Forskningsrapport, 2009)
      Practical knowledge is essential knowledge in occupational therapy. It is a situated and experienced knowledge, a knowing how and from within the situation. This knowledge has been difficult to facilitate in the learning process of a group of Occupational Therapist students in Gaza. Travel restrictions and the unstable political situation separated teachers and students. Lack of clinical ...