• Gitarkompbok 5 - Bossa Nova for fingerspillsgitar 

      Andreassen, Tore Morten; Andersen, Karsten (Book; Bok, 2012)
      Hvordan komper man Bossa Nova? Hva kjennetegner denne musikken og hvilke kompfigurer er det vanlig å bruke? Dette og andre temaer tas opp og forklares i denne boken. Boken er ment for deg som ønsker å lære mer om ulike måter å kompe på.<p> Ved hjelp av melodieksempler gjennomgås ulike typer komp med fingerspillsteknikk. Grunnprinsippet er at gitaren alene skal kunne låte som et fullverdig komp. ...
    • Intervallic guitar. String skipping exercises Vol.1 

      Andreassen, Tore Morten (Book; Bok, 2012)
    • Basic rhythm exercises for pick style guitar. 

      Andreassen, Tore Morten (Book; Bok, 2012)
      The fundamental structure this method is built around, is dividing all rhythms into groups of 2, 3 and 4. This means thinking eight notes, triplets and sixteenth notes. The idea is to get used to thinking the basic subdivisions of grooves in popular, western music styles. This theory is no stranger to drummers and hopefully, you will reconsider your attitude towards rhythm guitar as ...
    • Arpeggioøvelser for gitar. Akkordbrytninger spilt over seks strenger 

      Andreassen, Tore Morten (Book; Bok, 2012)
    • "Jeg tror at de som gjør det godt til eksamen i hørelære er godt rustet til å gå ut og jobbe med musikk" : en kartlegging av hørelæreundervisning i høyere musikkutdanning 

      Tollefsen, Maria Medby (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2012-05-15)
      Studien tar for seg hørelæreundervisningen i utøvende studier, innen den klassiske sjangeren, i høyere musikkutdanning i Norge. Undersøkelsen har som mål å belyse likheter og ulikheter med hensyn til hvordan det undervises i faget ved forskjellige studiesteder og hos ulike hørelærepedagoger, samt å vise noen av de variasjonsmuligheter som finnes i emnet. Studien gir også et bilde av noen av de tanker ...
    • Gehørarbeid med tonedøve i sangundervisningen : om hvordan bruk av hørelære i sangundervisningen kan bidra til å styrke tonedøve personers gehør 

      Åsen, Dina Maria (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2012-11-14)
      Oppgaven tar for seg gehørarbeid med tonedøve i sangundervisningen. Problemstillingen for oppgaven er: ”På hvilke måter kan bruk av hørelære i sangundervisningen bidra til å utvikle tonedøve personers gehør?” Utforskningsmetodene som brukes er kvalitative. Gjennom selv å undervise de tonedøve elevene tar jeg i bruk deltagende observasjon. For å kartlegge elevenes utgangspunkt, utvikling og egne ...
    • Det musikkpedagogiske prosjektet Takt & Tone som praksisfellesskap Kompetanseutvikling og deltakerbaner 

      Isaksen, Bjarne; Blix, Hilde Synnøve (Research report; Forskningsrapport, 2013)
      Rapporten presenterer en kvalitativ studie av et musikkpedagogisk prosjekt i en norsk kommune. Prosjektet hadde som mål å gi elever og lærere i kommunen bedre forhold for læring og undervisning, blant annet ved å gi utvalgte skoler bandinstrumenter, og å gi muligheten til å utvikle kompetanse i undervisning i rytmiske musikksjangre. Målet med den foreliggende studien var å se på problemstillinger ...
    • Notelesingsundervisning integrert i amatørkorprøver 

      Nilsen, Birger André (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-05-06)
      Tittel: Notelesingsundervisning integrert i amatørkorprøver. Hensikt: Hensikten har vært å undersøke hvorvidt det å integrere notelesingsundervisning som en fast del av korprøvene i et amatørkor kan være hensiktsmessig. Fokusområder har vært å undersøke om undervisningen påvirket korsangernes notelesingsferdigheter, samt holdninger til og bruk av noter. Teoretisk forankring: I tillegg til ...
    • Flerstemte prima vista-oppgaver 

      Vargeid, Grete (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-05-14)
      Oppgaven er et pedagogisk utviklingsarbeid med tema flerstemte prima vista-øvelser. Den ene delen er et notemateriale, laget som et supplement til boka Hørelære. Med på notene av Niels Eskild Johansen (2006), og bygger på Johansens metodikk i melodilesing. Målgruppa er musikklinjeelever i videregående skole. Oppgavens hovedproblemstilling er: “Hva slags utforming er det hensiktsmessig at flerstemte ...
    • Basic rhythm exercises for pick style guitar 2. 5/8 & 7/8. 

      Andreassen, Tore Morten (Book; Bok, 2015)
    • Perspektiver på gehørarbeid i korpsundervisningen. En kvalitativ intervjustudie 

      Winther-Fossmo, Vivi (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-05-18)
      Studien omhandler gehørarbeid i korpsundervisning, og tar for seg dirigentenes perspektiver på dette. Fokusområder er hvordan det arbeides målrettet med gehør i korpsundervisningen, samt hvilke holdninger dirigenter har til dette arbeidet. Hensikten med studien har vært å få innblikk i noen dirigenters arbeidsmåter og opplevelser, og på den måten kunne bidra til et større fokus på temaet. Datainnsamlingen ...
    • Hva gjøres i jazzhørelæreundervisning? En diskursanalyse av undervisningspraksiser i jazzhørelære 

      Harboe, Oscar Alvestad (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-05-22)
      Denne oppgaven er en studie av hva som gjøres i jazzhørelæreundervisning, og hvordan innholdet og metodene i undervisningen blir begrunnet. Det er tatt utgangspunkt i et sosialkonstruktivistisk teorigrunnlag, som sier at viten blir konstruert i et samspill mellom samfunnet og enkeltindivider. Det empiriske materialet er basert på intervjuer med tre jazzhørelærepedagoger fra høyere musikkutdanning, ...
    • Gitaretyder - etyder for plekteranslag og fingerspill nivå 3-5 

      Andreassen, Tore Morten; Andersen, Karsten (Others; Andre, 2016)
    • Trompetkonsert med teatralt tilsnitt – Muligheter og utfordringer i en interaktiv konsertforestilling for barnehagebarn 

      Liset, Marte (Journal article; Tidsskriftartikkel, 2016)
      Artikkelen tar utgangspunkt i den interaktive konsertforestillingen Trompetkonserten, en teatral konsert utviklet for barn i alderen 3-6 år. Oppmerksomheten rettes mot de interaktive delene av konserten. Det gjøres først rede for hvordan interaktive aspekter kommer til syne i konsertforestillingen som helhet. Deretter fokuseres det på ett konkret eksempel for å undersøke hvilke muligheter og ...
    • Beck's Song Reader: An Unbound Music Book 

      Maxwell, Kate (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2016)
      The pop/alternative musician Beck created a stir in the music world when he released his 2012 “album” Song Reader as a book compilation of individual pieces of sheet music. This included a guide to reading music notation, together with an introduction describing the work’s intentions and inviting readers to perform their own versions of the songs. Two years later, a recording of the songs interpreted ...
    • Veien til høyere utdanning i musikk 

      Toften, Andreas (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-16)
      Hensikten med denne studien er å få innsikt i hørelæreundervisningen på musikklinjene i Norge med fokus på innholdet i undervisningen og med mål om å se dette i sammenheng med innholdet i den nasjonale felles opptaksprøven i gehør for høyere utdanning i musikk. Studien baserer seg på en kvantitativ undersøkelse av 36 hørelærelærere på 23 musikklinjer i Norge. Det teoretiske utgangspunktet ligger i ...
    • Auditive knagger. En kvalitativ studie av jazzmusikeres arbeid med gehør 

      Alvestad, Vidar (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-16)
      Denne studien beskriver jazzmusikeres tanker og arbeid med gehør i sitt musikervirke. Studien har som mål å gi innsikt i hva som er viktig å jobbe med i forhold til eget gehør, og samtidig belyse noen emner som kan inspirere til diskusjon omkring hørelærefaget i musikerutdanningen. Det empiriske materialet er basert på intervjuer med tre jazzmusikere i Norge. Studien tar for seg emner i gehørarbeid ...
    • The construction of new scientific norms for solving grand challenges: Reflections from the Norwegian Idélab research programme 

      Maxwell, Kate; Benneworth, Paul (Working paper; Arbeidsnotat, 2017)
      There is an increasing recognition that there are a class of problems which society must solve urgently in the 21st century if humanity is to survive into the 22nd, the so-called Grand Challenges. Science policy makers have been active in recognising these challenges and the attendant need to develop new multidisciplinary ways of working. But embracing multidisciplinarity is not a straightforward ...
    • Mixing It Up: The Place of the Arts in Multidisciplinary Contexts 

      Maxwell, Kate (Journal article; Tidsskriftartikkel, 2017)
      In this era of change, when the placement of the arts is coming under scrutiny at local, national, and international levels, the time seems right to explore the role of the artist (broadly understood) in multidisciplinary contexts. What can we offer, what can others offer us, and how can such partnerships succeed?