Hva er verdt å vite om observasjon i dagens barnehage? Metodologi i endring mellom tradisjon,ny vitenskap og personlig kunnskap
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/20285Dato
2019-10-28Type
Journal articleTidsskriftartikkel
Peer reviewed
Sammendrag
Artikkelens utgangspunkt er en problematisering av kunnskapsgrunnlaget
for metodeundervisningen i barnehagelærerutdanningen
(BLU). Tidligere forskning avdekker
manglende sammenheng mellom utdanningskvalifisering
og yrkespraksis. Metodologisk kunnskap er sentralt for å
kunne gjøre kvalifiserte valg og for å kunne utvikle og endre
personlige og profesjonelle praksiser. Vi argumenterer for at
barnehagelærere gjennom utdanningen må få anledning til
å utvikle profesjonskunnskap med vekt på metodologi.
I vår kontekst vil det handle om pedagogikkundervisningen
og kunnskap og ferdigheter i bruk av observasjon for ulike
formål i barnehagen. Artikkelen antyder retning for nye
veivalg for metodeundervisning i pedagogikkundervisningen
i BLU.
Forlag
UniversitetsforlagetSitering
Birkeland J, Ødegaard EE. Hva er verdt å vite om observasjon i dagens barnehage? Metodologi i endring mellom tradisjon,ny vitenskap og personlig kunnskap. Norsk pedagogisk tidsskrift. 2019;103(2-3):108-120Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2019 The Author(s)