En kvalitativ undersøkelse om ungdommers opplevde grunner til å delta i organisert idrett og foreldrenes betydning for idrettsdeltakelsen. Intervju med ungdommer og foreldre
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/20677Dato
2021-03-11Type
Master thesisMastergradsoppgave
Forfatter
Slettli, VebjørnSammendrag
Jeg skal i studien gi svar på mine tre problemstillinger.
Denne oppgaven har blant annet som formål å avdekke ungdommers grunner til at de selv deltar i lagidrett. De andre to problemstillingene ser fra både ungdom og foreldrenes perspektiver om hvordan de opplever hvordan foreldrene påvirker idrettsdeltakelsen til sine barn.
I min oppgave har jeg brukt teori av blant annet Seippel, Strandbu & Sletten, (2011) Deci & Ryan (2000), Gagne & Deci (2005), Hellstedt (1987). Teoriene baserer seg på ungdommenes idrettsdeltakelse og foreldrenes påvirkning til idrettsdeltakelsen.
Denne studien er basert på en hermeneutisk- fenomenologisk studie med kvalitative dybdeintervju med totalt ni ungdommer og foreldreinformanter. Jeg ønsket å belyse informantenes opplevelser og erfaringer som er knyttet til mine problemstillinger.
Både foreldrene og ungdommene vektlegger det sosiale som kanskje det viktigste for idrettsdeltakelsen. I informantenes svar kommer det fram at ungdommene vektlegger autonomi, kompetanse og sosial tilhørighet som de viktigste tingene for å delta i lagidrett og som også er de tre viktigste tingene for å oppnå indre motivasjon (Deci & Ryan, 2000) Læringsklimaet virker også å være avgjørende for motivasjonen til idrettsdeltakelsen blant ungdom.
Foreldrenes påvirkning for sine barns idrettsdeltakelse virker å være av avgjørende betydning. Det viser i svar fra informantene at foreldrene har ulike engasjement knyttet til idrettsdeltakelsen. De fleste foreldre virker å vise et engasjement som ungdommene er fornøyde med. Her nevnes både et godt engasjement knyttet veiledende støtte, emosjonell støtte og logostikkmessig støtte (Wolfenden & Holt, 2005). Foreldrene er ut fra svarene som blir gitt, med på å påvirke læringsklimaet til sine barn.
Forlag
UiT The Arctic University of NorwayUiT Norges arktiske universitet
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: