Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHetland, Audun
dc.contributor.advisorPfuhl, Gerit
dc.contributor.advisorAndersen, Sigmund
dc.contributor.authorJorunnson Heill, Brage
dc.date.accessioned2021-06-21T07:27:50Z
dc.date.available2021-06-21T07:27:50Z
dc.date.issued2021-05-14en
dc.description.abstract9 av 10 som omkommer i snøskred utløste selv skredet. Å forbedre beslutningene i forkant av en ulykke kan derfor være livbergende. Hvordan vi driver opplæring i skredfaget er derfor viktig. Tidligere studier har sett på hvilke faktorer eksperter ser som relevante og benytter i sin beslutningstaking. Denne studien ser på hvilke faktorer nybegynnere bruker og ser på som viktige etter at de har gjennomført et skredkurs. Metode: Nybegynnere (N 117) svarte på et spørreskjema etter endt skredkurs. I spørreskjema ble de bedt om å vurdere 53 forskjellige faktorer i forhold til relevans og bruk. Resultat: Nybegynnere bruker like mange, men ikke de samme faktorer som eksperter fra en tidligere studie. Nybegynnerne diskriminerer mindre mellom viktigheten av faktorene sammenlignet med ekspertene. De bruker også beslutningsverktøy i større grad enn ekspertene. Implikasjoner: Resultatene fra denne studien har potensiell påvirkning på hvordan vi driver skredopplæring. Nøkkelord: pedagogikk, snøskred, beslutningstaking, friluftsliv, skredkurs, skredopplæring, nybegynneren_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/21479
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen
dc.publisherUiT Norges arktiske universitetno
dc.rights.holderCopyright 2021 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDIDR-3901
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Andre pedagogiske fag: 289en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280::Other disciplines within education: 289en_US
dc.titleÅ lære om snøskred og ta beslutninger i skredterreng: En kvantitativ studie av nybegynneres faktorbruk i sin beslutningstakingen_US
dc.typeMaster thesisen
dc.typeMastergradsoppgaveno


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)