Å lære om snøskred og ta beslutninger i skredterreng: En kvantitativ studie av nybegynneres faktorbruk i sin beslutningstaking
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/21479Date
2021-05-14Type
Master thesisMastergradsoppgave
Author
Jorunnson Heill, BrageAbstract
9 av 10 som omkommer i snøskred utløste selv skredet. Å forbedre beslutningene i forkant av en ulykke kan derfor være livbergende. Hvordan vi driver opplæring i skredfaget er derfor viktig. Tidligere studier har sett på hvilke faktorer eksperter ser som relevante og benytter i sin beslutningstaking. Denne studien ser på hvilke faktorer nybegynnere bruker og ser på som viktige etter at de har gjennomført et skredkurs.
Metode: Nybegynnere (N 117) svarte på et spørreskjema etter endt skredkurs. I spørreskjema ble de bedt om å vurdere 53 forskjellige faktorer i forhold til relevans og bruk. Resultat: Nybegynnere bruker like mange, men ikke de samme faktorer som eksperter fra en tidligere studie. Nybegynnerne diskriminerer mindre mellom viktigheten av faktorene sammenlignet med ekspertene. De bruker også beslutningsverktøy i større grad enn ekspertene. Implikasjoner: Resultatene fra denne studien har potensiell påvirkning på hvordan vi driver skredopplæring.
Nøkkelord: pedagogikk, snøskred, beslutningstaking, friluftsliv, skredkurs, skredopplæring, nybegynner
Publisher
UiT The Arctic University of NorwayUiT Norges arktiske universitet
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2021 The Author(s)
The following license file are associated with this item: