Kartlegging av delkroppsvibrasjoner og helseeffekter forenlig med hånd-arm vibrasjonssyndrom hos arbeidstakere i dekkverksted
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/21648Dato
2020-06-18Type
Master thesisMastergradsoppgave
Forfatter
Rismo, KatarinaSammendrag
Bakgrunn: I levekårsundersøkelsen fra 2016 oppga én av tre mekanikere at de eksponeres for delkroppsvibrasjon fra håndholdte vibrerende verktøy i over 25 % av arbeidstiden. Dette er en eksponering som kan gi økt risiko for utvikling av hånd-arm vibrasjonssyndrom (HAVS). Tilstanden kjennetegnes av vaskulære og nevrosensoriske symptomer fra hendene. Tiltaks- og grenseverdi for daglig eksponering for delkroppsvibrasjon er fastsatt i lovverket og er henholdsvis 2,5m/s og 5m/s. Formålet med denne oppgaven er å estimere daglig vibrasjonseksponering hos arbeidstakere i dekkverksted, samt kartlegge akutte og kroniske helseeffekter forenlig med HAVS hos arbeidstakerne.
Metode: Det ble utført vibrasjonsmålinger ved dekkskifte på små og store kjøretøy i henhold til ISO 5349. Tilsvarende arbeidsoperasjon ble målt med to ulike frekvensveiefiltre, Wh og Fb. Komparentopplysninger om antall dekkskifter per dag ble innhentet og deretter ble daglig vibrasjonseksponering A(8) beregnet. Bruk av håndholdte vibrerende verktøy og forekomsten av kroniske helseeffekter forenlig med HAVS ble kartlagt via et anonymisert spørreskjema distribuert til alle arbeidstakerne på dekkverkstedet. Akutte helseeffekter ble kartlagt via et semistrukturert intervju hos utvalgte arbeidstakere i tilknytning til vibrasjonsmålingene.
Resultater: Modellberegninger viste at daglig vibrasjonseksponering A(8) oversteg tiltaksverdi i høysesong ved bruk av enhånds muttertrekker til dekkskifte på små kjøretøy. Ved bruk av tohånds muttertrekker for dekkskifte på store kjøretøy ble tiltaksverdi oversteget i lavsesong og grenseverdi i høysesong. Over halvparten av arbeidstakere opplevde «av og til» nummenhet etter bruk av håndholdte vibrerende verktøy, mens en enkelt arbeidstaker opplevde «av og til» hvite fingre i forbindelse med kulde.
Konklusjon: På det aktuelle dekkverkstedet var kun arbeid med dekkskifte på små kjøretøy i lavsesong forbundet med daglig vibrasjonseksponering A(8) under tiltaksverdi. For arbeid i høysesong og dekkskifte på store kjøretøy ble henholdsvis tiltaks- og grenseverdi oversteget. Flere arbeidstakere opplevde akuttsymptomer som kan være et faretegn for utvikling av HAVS. Risikoutsatte arbeidstakere bør tilbys målrettet helseundersøkelse.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: