Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHaugli, Trude
dc.contributor.authorOlsen, Ina
dc.date.accessioned2021-08-20T05:46:49Z
dc.date.available2021-08-20T05:46:49Z
dc.date.issued2021-05-02en
dc.description.abstractAvhandlingens tema er barns rett til å bli hørt etter FNs barnekonvensjon artikkel 12. Artikkelen stadfester at barn innehar rettigheter som gir dem mulighet til å innvirke i eget liv, og ikke bare rettigheter på bakgrunn av sin sårbarhet eller avhengighet til voksne. Det er en særegen barnerettighet, som er med på å ivareta barns rettssikkerhet. Artikkel 12 oppstiller i hovedsak to vilkår for at barnet skal ha en rett til å bli hørt. Det må være en sak som angår barnet, og barnet må være i stand til å danne seg egne synspunkter. Barnets synspunkter skal deretter vektlegges i samsvar med barnets alder og modenhet. Hovedvekten i avhandlingen ligger på hvilke begrensninger som oppstilles for barns rett til å bli hørt, herunder hvilken betydning de ulike begrensningene har for barns rettighetsvern i Norge i dag.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/22161
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universitetno
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen
dc.rights.holderCopyright 2021 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDJUR-3902
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Rettsvitenskap: 340::Folkerett: 344en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Law: 340::International law: 344en_US
dc.titleFNs barnekonvensjon artikkel 12: Begrensninger i barnets rett til å bli hørten_US
dc.typeMastergradsoppgavenor
dc.typeMaster thesiseng


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)