Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorJensen, Isabel Nadine
dc.contributor.authorWestergaard, Marit
dc.date.accessioned2021-12-29T10:03:02Z
dc.date.available2021-12-29T10:03:02Z
dc.date.issued2021-07-02
dc.description.abstractFlaskehalshypotesen (‘Bottleneck Hypothesis’, Slabakova 2008, 2013) beskriver og forklarer hva som er vanskelig og hva som er enkelt i andrespråkstilegnelse. Formålet med dette er å forstå prosessen knyttet til å lære seg et nytt språk etter førstespråket. Hypotesen argumenterer for at det er morfologiske konstruksjoner som er mest utfordrende å tilegne seg. Til sammenligning skal konstruksjoner som tilhører andre lingvistiske moduler, som syntaks og semantikk, være betraktelig enklere å tilegne seg. I denne artikkelen diskuterer vi resultater fra to ulike studier som direkte tester hypotesens prediksjoner for norske innlærere av engelsk som andrespråk. Resultatene viser delvis støtte for flaskehalshypotesen, men demonstrerer også at andre faktorer, som f.eks. påvirkning fra førstespråket og variasjon i innputtet må tas i betraktning dersom man ønsker å vurdere vanskelighetsgraden av å tilegne seg ulike deler av andrespråkets grammatikk.en_US
dc.descriptionSource at <a href=http://ojs.novus.no/index.php/NLT/article/view/1969>http://ojs.novus.no/index.php/NLT/article/view/1969</a>.
dc.identifier.citationJensen, Westergaard. Flaskehalshypotesen: Syntaks og morfologi blant norske andrespråksinnlærere av engelsk. NLT - Norsk lingvistisk tidsskrift. 2021;39(1):97-121en_US
dc.identifier.cristinIDFRIDAID 1956332
dc.identifier.issn0800-3076
dc.identifier.issn2387-6719
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/23534
dc.language.isonoben_US
dc.publisherNovus forlagen_US
dc.relation.journalNLT - Norsk lingvistisk tidsskrift
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2021 The Author(s)en_US
dc.subjectVDP::Humanities: 000::Linguistics: 010en_US
dc.subjectVDP::Humaniora: 000::Språkvitenskapelige fag: 010en_US
dc.titleFlaskehalshypotesen: Syntaks og morfologiblant norske andrespråksinnlærere avengelsken_US
dc.type.versionpublishedVersionen_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.typeTidsskriftartikkelen_US
dc.typePeer revieweden_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel