Show simple item record

dc.contributor.authorGaasland, Rolf
dc.date.accessioned2022-02-02T10:02:26Z
dc.date.available2022-02-02T10:02:26Z
dc.date.issued2022-01-11
dc.description.abstractArtikkelen argumenterer for verdien av å arbeide hermeneutisk på en metodisk måte med litterære tekster i klasserommet. Den baserer seg på overbevisningen om at det å gjøre seg lydhør overfor et annet menneskes tankeverden er verdifullt i seg selv og dessuten at tolkningsarbeidet er uløselig forbundet med dyder som selvarbeid og selverkjennelse. Artikkelen er delt i tre hoveddeler. Først gir den et eksempel på hvordan en tolkning av folkeeventyret «Hans og Grete» kan se ut når den sikter mot å realisere Hans-Georg Gadamers forestilling om metodisk bevissthet. Deretter utdypes Gadamers forestilling om metodisk bevissthet før artikkelen til slutt presenterer og anbefaler en tolkningsmetodikk laget for å kunne hjelpe elever/studenter til å realisere forestillingen om en metodisk bevissthet i arbeidet med litterære tekster.en_US
dc.description.abstractThe article argues for the value of working hermeneutically in a methodical way with literary texts in the classroom. It is based on the belief that being responsive to another human being’s world of thought is valuable in itself and also that the interpretive effort is inextricably linked with virtues such as self-work and self-knowledge. The article is divided into three main parts. Firstly, it offers an example of what an interpretation of the folktale «Hansel and Gretel» might look like when it aims to realize Hans-Georg Gadamer's notion of methodological awareness. Gadamer's notion of methodological awareness is then further elaborated on before the article finally presents and recommends a hermeneutical methodology designed to help pupils/students practice a methodical awareness when working with literary texts.en_US
dc.identifier.citationGaasland. Omveien hjem. «Hans og Grete» i klasserommet. Nordlit. 2021en_US
dc.identifier.cristinIDFRIDAID 1981105
dc.identifier.doi10.7557/13.6380
dc.identifier.issn0809-1668
dc.identifier.issn1503-2086
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/23898
dc.language.isonoben_US
dc.publisherSeptentrio Academic Publishingen_US
dc.relation.journalNordlit
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2021 The Author(s)en_US
dc.titleOmveien hjem. «Hans og Grete» i klasserommeten_US
dc.type.versionpublishedVersionen_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.typeTidsskriftartikkelen_US
dc.typePeer revieweden_US


File(s) in this item

Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record