Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorAuklend, Morten
dc.date.accessioned2022-02-18T13:01:42Z
dc.date.available2022-02-18T13:01:42Z
dc.date.issued2022-01-11
dc.description.abstractÅ bruke korte prosatekster (såkalte «kassetekster») i litteraturundervisningen har store fordeler, både i videregående skole og i høyere utdanning. Kortformatet – anvendt i kortprosa, lynfiksjoner og prosalyrikk – er nemlig kjent for unge, utrente lesere ettersom det blir brukt i e-poster, nyhetsartikler, Twitter-tekster, Snapchat-beskjeder og andre kulturtekster, også muntlige. Ved å utnytte et velkjent format (og dette formatets økonomiske språk), og dermed gjøre formatet til en didaktisk ressurs, kan litteraturundervisere lettere utdanne elever og studenter fordi de allerede har foreliggende kunnskaper om tekst, form, estetikk og språk. De vil likevel trenge teori om og undervisning i kortformatet.<p> <p>When teaching literature to high school or college pupils, or university students—i.e., inexperienced readers—there are great benefits in using shorter prose texts, so-called «box-texts». The practical short format of flash fiction, short prose, and prose lyric is already known, and the everyday experience from using brevity when writing and reading e-mails, news stories, mobile texts, telling anecdotes and jokes, and life in social media in general will inform and guide untrained readers of literature. By focusing on an already known (but not internalized) format and the economy of language therein and highlighting the format as a didactive resource in its own right, teachers of literature can more easily educate pupils and students with the knowledge that certain ways of thinking about aesthetics, form(at) and language are familiar to readers, who will nevertheless need theorizing and teaching.en_US
dc.identifier.citationAuklend MA. "Kassetekstens didaktikk. Korte prosatekster i klasserom og auditorium". Nordlit. 2021(48):1-11en_US
dc.identifier.cristinIDFRIDAID 1978869
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.7557/13.5849
dc.identifier.issn0809-1668
dc.identifier.issn1503-2086
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/24093
dc.language.isonoben_US
dc.publisherSeptentrio Academic Publishingen_US
dc.relation.journalNordlit
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2021 The Author(s)en_US
dc.title"Kassetekstens didaktikk. Korte prosatekster i klasserom og auditorium"en_US
dc.type.versionpublishedVersionen_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.typeTidsskriftartikkelen_US
dc.typePeer revieweden_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel