ub.xmlui.mirage2.page-structure.muninLogoub.xmlui.mirage2.page-structure.openResearchArchiveLogo
    • EnglishEnglish
    • norsknorsk
  • Velg spraakEnglish 
    • EnglishEnglish
    • norsknorsk
  • Administration/UB
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for ingeniørvitenskap og teknologi
  • Institutt for elektroteknologi
  • Artikler, rapporter og annet (elektroteknologi)
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for ingeniørvitenskap og teknologi
  • Institutt for elektroteknologi
  • Artikler, rapporter og annet (elektroteknologi)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

En tematisk analyse av hva ingeniørstudenter gjør når de lærer lineær algebra

Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/24378
DOI
https://doi.org/10.18261/issn.1893-8981-2021-03-02
Thumbnail
View/Open
article.pdf (124.8Kb)
Published version (PDF)
Date
2021-09-15
Type
Journal article
Tidsskriftartikkel
Peer reviewed

Author
Rensaa, Ragnhild Johanne
Abstract
Denne artikkelen diskuterer hva ingeniørstudenter gjør når de lærer lineær algebra. Arbeidet inngår i et pågående forskningsprosjekt om læring, og grunnlagsdataene for artikkelen ble samlet inn ved at studentene besvarte et obligatorisk spørreskjema der spørsmålet om hva de gjør når de lærer lineær algebra, ble stilt som et åpent spørsmål. Dataene representerer derfor studentenes egne ord om hva de gjør, og svarene er analysert med bruk av tematisk analyse. Resultatene er gitt i form av fremkomne temaer med tilhørende koder og er eksemplifisert for å vise hva studentene vektlegger og hvilke sammenhenger som finnes mellom aktivitetene. Resultatene gir en systematisk informasjon om ingeniørstudentenes aktiviteter i læringsprosessen, noe som kan være til hjelp i utviklingen av undervisningen i lineær algebra spesielt og i matematikk generelt.
 
This paper discusses what engineering students do when learning linear algebra. It is part of an ongoing research project on learning, and the data for the paper has been collected as students responded to a compulsory questionnaire, asking what they do when they learn linear algebra as an open question. The data therefore represent the students’ own words about what they do, and the answers are analysed using thematic analysis. The results show the emerging themes with associated codes, and examples are provided to show what students emphasise when they learn and which connections there may be between activities. The results provides information about which activities engineering students consider important in the learning process, which can be of help when developing the teaching style for linear algebra in particular and mathematics in general.
 
Publisher
Universitetsforlaget
Citation
Rensaa. En tematisk analyse av hva ingeniørstudenter gjør når de lærer lineær algebra. UNIPED. 2021
Metadata
Show full item record
Collections
  • Artikler, rapporter og annet (elektroteknologi) [127]
Copyright 2021 The Author(s)

Browse

Browse all of MuninCommunities & CollectionsAuthor listTitlesBy Issue DateBrowse this CollectionAuthor listTitlesBy Issue Date
Login

Statistics

View Usage Statistics
UiT

Munin is powered by DSpace

UiT The Arctic University of Norway
The University Library
uit.no/ub - munin@ub.uit.no

Accessibility statement (Norwegian only)