Se meg! Kompetanse om barn i risikosituasjoner i Tromsø kommunes barnehager
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/2488Dato
2009-11-01Type
Master thesisMastergradsoppgave
Forfatter
Wilhelmsen, Bente MarieSammendrag
Med utgangspunkt i problemstillingen: "Hvordan vurderer ledere i barnehagen sin kompetanse når det gjelder å identifisere og melde bekymring til barnevernet, samt hvilke forhold meldes?", ønsket jeg å belyse kompetanse med hensyn til barn i risikosituasjoner. I tillegg ønsket jeg å undersøke hvilke kompetansehevende tiltak ledere eventuelt mener er nødvendig. Barna jeg omtaler i oppgaven er barn i risikosituasjoner. Dette er barn som av ulike årsaker utsettes for omsorgssvikt, for mishandling og/eller har alvorlige atferdsvansker. Det er barn med et oppvekstmiljø som hindrer en god utvikling, og som trenger hjelp av barnvernet denne oppgaven har fokus på.
Det ble foretatt en spørreundersøkelse til ledere (fagansvarlige/styrere og pedagogiske ledere) i Tromsø kommunes 46 barnehager. 31 barnehager (67,4 %) svarte på undersøkelsen. Fra disse barnehagene var det 93 respondenter.
Når det gjelder meldte bekymringer var det nesten 70 prosent som ikke hadde sendt melding til barnevernet de siste 5 årene. Det var oppgitt 27 meldinger, og av disse gjaldt 19 meldinger mulig omsorgssvikt.
Oppsummerende anga respondentene at for å gjøre det enklere å melde bekymring til barnevernet ønsket man seg i forholdsvis stor grad kompetanseheving på gjennomsnittlig 45 prosent av alle forespurte områder. Kunnskap om faresignaler, veiledere ved usikkerhet og en kontaktperson innenfor barnevernet hadde høyest skåre.
Forlag
Universitetet i TromsøUniversity of Tromsø
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2009 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: