dc.contributor.advisor | Beddari, Ellinor | |
dc.contributor.author | Hermansen, Katrine | |
dc.date.accessioned | 2022-07-01T05:48:22Z | |
dc.date.available | 2022-07-01T05:48:22Z | |
dc.date.issued | 2022-05-05 | en |
dc.description.abstract | Hensikt: Formålet med studien var å belyse helsesykepleieres erfaringer med digital kommunikasjon med ungdom. Hensikten var å bidra med kunnskap om helsesykepleieres synspunkter på og holdninger til en mer digitalisert skolehelsetjeneste. Problemstilling: Hvilke erfaringer har helsesykepleiere med digital kommunikasjon med ungdom? Metode: Kvalitativ metode. Utvalget består av fire helsesykepleiere som jobber på videregående skole. Datainnsamling er gjort gjennom fire individuelle intervju ved bruk av semistrukturert intervjuguide. Intervjuene ble gjennomført digitalt på plattformen Microsoft Teams. Analysen av datamaterialet er inspirert av Johannessen, Rafoss og Rasmussen sin tematiske analyse. Resultat: Den tematiske analysen resulterte i tre kategorier som utgjorde det empiriske materialet: 1. Helsesykepleier på mange digitale plattformer: kommunikasjonen med ungdom foregikk på flere digitale plattformer, blant annet gjennom videokonsultasjoner og ved bruk av Snapchat. De ulike plattformene har ulike rammer og bruksområder. 2. Tilgjengelig for ungdommene: digital kommunikasjon var en fleksibel måte for å nå ut til mange ungdommer uavhengig av tid og sted. Samtidig var det også tid- og ressurskrevende, da det var et supplement til den eksisterende tjenesten. 3. Innholdet i møtet mellom helsesykepleier og ungdom: ungdom kommuniserer verbalt og nonverbalt med helsesykepleier. Den nonverbale kommunikasjonen vektlegges særlig, da ungdom kan ha vanskelig for å uttrykke seg verbalt om vanskelige tema. En god relasjon var viktig. Konklusjon/avslutning: Funnene i studien belyser noen utfordringer og muligheter som kan relateres til bruk av digital kommunikasjon i skolehelsetjenesten. Sammenliknet med fysiske møter var det mange aspekter ved disse som ikke kunne erstattes digitalt. Likevel tyder funnene på at digitale kommunikasjon er et viktig supplement til tjenesten.
Nøkkelord: Digital kommunikasjon, ungdom, helsesykepleier, skolehelsetjeneste, videokonsultasjoner, sosiale medier | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/25689 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | no |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en |
dc.rights.holder | Copyright 2022 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) | en_US |
dc.subject.courseID | HEL-3964 | |
dc.subject | VDP::Medisinske Fag: 700::Helsefag: 800 | en_US |
dc.subject | VDP::Medical disciplines: 700::Health sciences: 800 | en_US |
dc.title | Digitalisering i helsesykepleietjenesten - En kvalitativ studie av helsesykepleieres erfaringer med digital kommunikasjon med ungdom | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | no |
dc.type | Master thesis | en |