Egenbehandling i norsk psykomotorisk fysioterapi. Studenters erfaringer med egenbehandling og utvikling av relasjonell kompetanse
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/25731Dato
2022-05-04Type
MastergradsoppgaveMaster thesis
Forfatter
Hjelkrem, Thea DahlSammendrag
Hensikten med denne studien er å bidra til kunnskap om hvordan studenter i Norsk psykomotorisk fysioterapi erfarer relasjon i egenbehandling og hvordan egne erfaringer kan bidra til utviklingen av relasjonell kompetanse i egen praksis. Dette er en kvalitativ studie som benytter semi-strukturerte intervjuer. Tre studenter på masternivå i psykomotorisk fysioterapi ble intervjuet og intervjuene ble analysert ved bruk av tverrgående tema-analyse. Resultatene viser til at studentene benytter seg av egenbehandling både som en reell behandlingssituasjon og som en læringsarena. De viser også at det er skiftende roller i egenbehandling som skapes både av studenten og terapeuten gjennom et samspill. Egenbehandling gir studentene mulighet til å erfare flere relasjonelle aspekter fra pasientens perspektiv. De får også erfare hvordan behandling bygger på et asymmetriske forhold og hvor viktig det er å skape et rom som er trygt nok. Deres erfaringer åpner opp for endringer i egen praksis. Det bidrar også til økt forståelse for sårbarheten en pasient kan oppleve i psykomotorisk behandling, hvem de ønsker å være som fysioterapeuter og hvordan de som studenter i psykomotorisk praksis kan bidra til å fremme eller hemme relasjonen til pasienten.
Nøkkelord: psykomotorisk fysioterapi, studenters erfaring, terapeutisk utvikling, relasjonell kompetanse, egenbehandling.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2022 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: