dc.contributor.advisor | Nesset, Tore | |
dc.contributor.author | Johansen, Lise | |
dc.date.accessioned | 2022-07-06T05:37:59Z | |
dc.date.available | 2022-07-06T05:37:59Z | |
dc.date.issued | 2022-05-10 | en |
dc.description.abstract | I denne masteroppgaven tar jeg for meg og sammenligner de russiske verbene for å klatre. Jeg har gjort en korpusundersøkelse, og tatt i bruk både Det russiske nasjonalkorpuset (RNC) og parallellkorpuset RuN, som er utviklet ved Universitetet i Oslo. RuN-korpuset består av en samling oversatte tekster. Russiske bevegelsesverb har enretningsverb og flerretningsverb, eller bestemte og ubestemte bevegelsesverb som de også kan kalles. Når det gjelder de russiske verbene for å klatre, har vi ett enretningsverb (лезть) og to flerretningsverb (лазить og лазать). To flerretningsverb med samme betydning er uvanlig, og jeg sammenligner bruken av de to flerretningsverbene for å se etter likheter og forskjeller i bruk. Jeg ser funnene i lys av fire forskjellige språkhistoriske utviklingsscenarier; at det ene verbet tar over, at det utvikles ulike betydninger og bruksområdet, at verbene brukes ulikt i dialekter og sosiolekter, eller at ingenting skjer og verbene lever side om side. Jeg ser også på prefigerte klatreverb, og her dukker det opp to verb til med klatrebetydning; -лезти og -лезать. Disse to verbene finnes ikke i uprefigerte utgaver, kun i prefigerte varianter. Jeg ser på alle funn av disse fem verbene med de 19 vanligste prefiksene på russisk. Det er stor forskjell i prefiksbruken, noen brukes nesten ikke og andre brukes veldig mye. I tillegg er det forskjeller i hvilke prefikser som brukes med hvilke verb, selv om det i hovedsak er de samme prefiksene som er mest vanlig. Til slutt har jeg sammenlignet bruken av verb for å klatre med verb for å krype. Det viser seg at de russiske verbene for å klatre også brukes der vi på norsk ville sagt krype, mens de russiske verbene for å krype kun brukes i betydning krype. I tillegg til disse funnene har jeg for hvert tema gjort meg opp en mening om hva som er nyttig å med som strategisk input i innlæringen av russisk til studenter som lærer russisk som fremmedspråk. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/25749 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | no |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en |
dc.rights.holder | Copyright 2022 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) | en_US |
dc.subject.courseID | RUS-3920 | |
dc.subject | VDP::Humaniora: 000::Språkvitenskapelige fag: 010::Russisk språk: 028 | en_US |
dc.subject | VDP::Humanities: 000::Linguistics: 010::Russian language: 028 | en_US |
dc.title | Å klatre på russisk. En korpusundersøkelse av russiske verb for å klatre. | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | nor |
dc.type | Master thesis | eng |