dc.description.abstract | Innføring av fastlegeordning 1. juni 2001, problemer med rekruttering av
leger til distriktskommuner og en økende resultat- og brukerorientering i
velferdsstatens tjenestetilbud har aktualisert studier av pasientopplevd kvalitet
og tilgjengelighet i norsk primærlegetjeneste.
<ul id = «mylist»>
<li> Hvordan har befolkningens og pasientenes opplevelser av kvalitet
og tilgjengelighet i primærlegetjenesten endret seg etter innføringen
av fastlegeordningen? </li>
<li> Hvor store er de geografiske forskjellene i pasientopplevd kvalitet,
og hvordan har disse utviklet seg etter innføringen av
fastlegeordningen? </li>
<li>• Hvilke pasienter er mest fornøyde, og hvorfor er noen pasienter mer
fornøyde enn andre? </li>
<li> Hva har kontinuitet i lege-pasient relasjonen å si for den
pasientopplevde kvaliteten? </li>
<li> Hva er pasienttilfredshet egentlig et uttrykk for — kvaliteten på
tjenestene eller kjennetegn ved pasientene? </li> </ul>
I denne rapporten drøftes disse spørsmålene med utgangspunkt i
befolkningens egne erfaringer av tjenestetilbudets kvalitet og tilgjengelighet,
slik de uttrykkes i to spørreskjemaundersøkelser. Studiene ble gjennomført i
2000 og i 2003, altså henholdsvis ett år før og to år etter at fastlegeordningen
ble innført. Skjemaene, totalt 2 000 i hver av studiene, ble sendt til et tilfeldig
utvalg av befolkningen i Nord-Norge og på Østlandet, likt fordelt mellom små
og store kommuner. | en_US |