Fire foreldres erfaringer med aktivitetsskolens prosjekt for alvorlig overvektige barn
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/2601Dato
2010-05-18Type
Master thesisMastergradsoppgave
Forfatter
Hermansen, AnitaSammendrag
I løpet av de siste tiårene er alvorlig overvekt og barnefedme ansett som et økende helseproblem over hele verden. I denne undersøkelsen har jeg valgt å rette oppmerksomheten mot foreldre som sentrale aktører i mestrende gruppefellesskap. Overordnet tema i denne masteroppgaven er mestring av foreldrerollen. Teoretisk ståsted er Aron Antonovsky`s teori om hvilke faktorer som fremmer helse og motstandskraft. Teorien vektlegger den enkelte persons opplevelse av sammenheng (OAS) som viktigste faktor for mestring. Som metode har jeg tatt i bruk åpne dybdeintervju, hvorav fire mødre med alvorlig overvektige barn blir intervjuet. Foreldrenes erfaringer viste meg at gruppefellesskap minsker foreldrenes opplevelse av maktesløshet og deres følelse av å være alene om omsorgen for barna. Samtidig økte foreldrenes bevissthet og sosiale integrasjon. Mødrene gav uttrykk for at Aktivitetsgruppen gav økt selvtillit, støtte, motivasjon, kreativitet, trygghet, glede og gjensidig omsorg. I tillegg opplevde de gruppeaktiviteten som vanedannende. Dette er faktorer som bidrar til mødrenes positive OAS, som igjen indentifiseres som prediktor for bedring av livskvalitet. Kvalitativ forskning er viktig for å fremme kunnskapsgrunnlaget for hva som styrker foreldrerollen. En salutogen tilnærming kaster lys over foreldrenes mestringsprosess samtidig som den bidrar til å videreutvikle Aktivitetsskolens interveneringsprogram.
Forlag
Universitetet i TromsøUniversity of Tromsø
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2010 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: