Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorFedreheim, Gunn Elin
dc.contributor.authorKolberg, Kai Morten
dc.date.accessioned2022-09-16T13:39:41Z
dc.date.available2022-09-16T13:39:41Z
dc.date.issued2021-05-18
dc.description.abstractDenne masteroppgaven er en kvalitativ studie som baserer seg på intervju av fem personer som har erfaring med å være deltakere Introduksjonsprogrammet. Et kvalifiseringsprogram for å inkludere flyktninger til arbeidsdeltakelse. Studien har en fenomenologisk tilnærming, og følgende problemstilling belyses: Hvilken kjennskap har flyktninger med høyere utdanning til hurtigsporsordningen? - En studie av fem flyktningers erfaringer med «Hurtigspor» som et element i introduksjonsprogrammet. Det empiriske materialet består av semistrukturert intervju med fire menn og en kvinne som deltar i introduksjonsprogrammet. Alle er rekruttert fra deltakerliste, utarbeidet av NAV i deltakernes bostedskommune. Det teoretiske perspektivet er ment å belyse forholdet mellom intervjupersonenes erfaringer og introduksjonsprogrammets innhold og utøvelse. Utdrag fra Djuve m.fl. sine teorier om introduksjonsprogrammet og norskopplæring, Lillevik og Tyldums perspektiver på hvordan introduksjonsordningen erfares ute blant programdeltakere, og deres sitt perspektiv på hvordan ulike integreringstiltak fungerer, og Eriksen og Sajjad teorier om ulike kulturperspektiver og forventninger til minoritetsgrupper i møte med den norske skolen. Sentrale tema som drøftes i oppgaven er: Hvordan introduksjonsprogrammet er individuelt tilpasset den enkelte deltaker og hvilken kunnskap intervjupersonene har til hurtigsporet som ordningen og tiltaksmulighet, hvordan godkjenning av tidligere utdanning påvirker kvalifikasjonsløpet og egen påvirkning av utarbeidelse av introduksjonsplan. Fokus på det norske språket gjennom norskopplæring og ulike språkpraksiser. Behov for råd og veiledning, veilederens som verktøy for deltakelse i hurtigsporet og veilederens roll i individuell tilpassing av introduksjonsprogrammet. Ulike hensyn og perspektiver i møte med integrering av flyktninger.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/26845
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2021 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDMFMO60
dc.subjectMFMO60en_US
dc.subjectMasteroppgave i funksjonshemming og deltakelseen_US
dc.titleÅ inkludere flyktninger i ordinært arbeidsliv - En studie av flyktningers erfaringer fra deltakelse i Introduksjonsprogrammeten_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)