Det «nye» kvenske hjemmet? Kunstprosjekt som musealt brudd
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/27024Dato
2020-12-10Type
Journal articleTidsskriftartikkel
Peer reviewed
Forfatter
Øyen, GyridSammendrag
Denne artikkelen undersøker hvordan forestillingen om museet som «et hjem» for den nasjonale minoriteten kvener/norskfinner ble utfordret og forsterket gjennom samtidskunstprosjektet og utstillingen «Kven Connection».
Gjennom å følge hvordan kunstprosjektet ble oppfattet, kommunisert og diskutert, problematiseres kulturpolitiske
forventinger til minoritetsrepresentasjoner med fokus på fornyelse, mangfold og inkludering i museer. Brudd brukes
som et analytisk verktøy for å fremheve virkninger og mulighetsrom som oppstod underveis i prosjektet i møte med
lokal museumspraksis. Studiet viser noen av grepene som praktiseres for å synliggjøre kulturarven til en nasjonal
minoritet, med følger for minoritetens medbestemmelse.
Er en del av
Øyen, G. (2023). Kvensk kulturarv og museumsformidling. Strategier, spenninger og betydninger. (Doctoral thesis). https://hdl.handle.net/10037/31819Forlag
UniversitetsforlagetSitering
Øyen G. Det «nye» kvenske hjemmet? Kunstprosjekt som musealt brudd. Norsk museumstidsskrift. 2020;6(2):101-116Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2020 The Author(s)