Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKyrrestad, Henriette
dc.contributor.authorBerg, Malin
dc.date.accessioned2022-11-07T08:33:03Z
dc.date.available2022-11-07T08:33:03Z
dc.date.issued2019-11-05en
dc.description.abstractMobbing er en velkjent faktor som truer skoletrivsel og skolefungering hos barn. Kvellomalen er den mest brukte beslutningsmalen hos den norske barneverntjenesten. En evaluering av Kvellomalen konkluderer med at skoletrivsel og fungering ikke etterspørres eksplisitt. Skoletrivsel og skolefungering er en av de viktigste prediktorene for hvordan barn i kontakt med barnevernet klarer seg senere i livet. Denne avhandlingen søker å undersøke mobbing som en risikofaktor som truer skoletrivsel og skolefungering for ungdom, og dette henger sammen med andre risikofaktorer i Kvellomalen. Målet er å undersøke om risikofaktorer allerede representert i Kvellomalen og om disse kan predikere skoletrivsel og fungering tilstrekkelig allerde. Det teoretiske rammeverket er basert på Bronfenbrenners sosioøkologiske teori og assessment framework modellen. Datamaterialet er lånt fra [W8] studien, og stammer fra et spørreskjema med selv-rapportering om rusbruken og en rekke andre faktorer til 8.klassinger i Oslo og Akershus. Avhandlingen er kvantitativ og benytter logistisk regresjonsanalyse på fire mobbekategorier; opplevd mobbing, opplevd nettmobbing, utøvd nettmobbing og utøvd mobbing. Resultatene indikerer at mobbing i seg selv er en risikofaktor for å være involvert i en mobbekategori. Å delta i alvorlig slåssing og kranglig, ha venner og føle seg lite ensom, ha familiemedlem med alkoholproblemer, sosioøkonomisk status, debutert med alkohol og skoleferdigheter predikerte/reduserte risikoen for å oppleve mobbing i en eller annen form.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/27259
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen
dc.publisherUiT Norges arktiske universitetno
dc.rights.holderCopyright 2019 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDHEL-3980
dc.subjectBarnevernen_US
dc.subjectMobbingen_US
dc.titleRisikofaktorer knyttet til mobbing, en kvantitativ studie- Risikofaktorer i Kvellomalen, og hvordan de predikerer/reduserer mobbingen_US
dc.typeMaster thesisen
dc.typeMastergradsoppgaveno


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)