dc.contributor.advisor | Hoel Lie, Markus | |
dc.contributor.author | Østvik, Tine Wang Jia | |
dc.date.accessioned | 2022-12-14T06:33:39Z | |
dc.date.available | 2022-12-14T06:33:39Z | |
dc.date.issued | 2020-12-14 | en |
dc.description.abstract | Oppgaven omhandler redegjøring for innholdet og omfanget av krenkelsesbegrepet i opplæringsloven (oppll.) kapittel 9A, som trådte i kraft 1. August 2017 . Det nye kapittelet gjorde at det ble større fokus på å beskytte elever mot krenkelsessituasjoner på skolen, ved å tillegge skole strenge plikter. Hensikten bak dette var å styrke barnas rettsikkerhet og sikre et mer effektivt regelverk. Lovendringen medførte en debatt om lærernes rettsikkerhet ved anklage om krenkelser. Dette viser at klargjøring av krenkelsesbegrepet og dens grenser, blir særlig aktuelt når dette vil kunne påvirke lærerrollens handlingsrom ved håndtering av elevene. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/27814 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | no |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en |
dc.rights.holder | Copyright 2020 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) | en_US |
dc.subject.courseID | JUR-3902 | |
dc.subject | krenkelse, opplæringslov | en_US |
dc.title | KRENEKELSESBEGREPET I OPPLÆRINGSLOVEN KAPITTEL 9A. Dens betydning og påvirkning for lærers handlingsrom | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | nor |
dc.type | Master thesis | eng |