Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSvensson, Gaute
dc.contributor.authorSundstrøm, Helene
dc.date.accessioned2023-01-11T14:10:01Z
dc.date.available2023-01-11T14:10:01Z
dc.date.issued2022-11-13en
dc.description.abstractMiljømerking av reiselivsbedrifter er blitt mer og mer vanlig og anses som en viktig bidragsyter i det å gjøre reiselivsnæringa mer bærekraftig. Det er i Norge i dag flere ulike merkeordninger og på verdensbasis snakker man om at det finnes over hundre ulike miljømerker. Samtidig som praksisen med å jobbe fram miljøsertifiseringer i reiselivsbedrifter brer om seg, øker også diskusjonene rundt en grønnvasking av næringa. Kritiske røster påpeker at utslippene av CO2 kanskje ikke går nevneverdig ned selv om flere og flere bedrifter nå kan skilte med å være miljøsertifiserte. Det er også usikkert hvorvidt kunden legger særlig vekt på dette i sin kjøpsprosess. Formålet med oppgaven er å bidra med kunnskap om hva som er motivasjonen for bedrifter i reiselivsnæringa til å jobbe med miljøsertifisering. Er det fordi man tenker at det er for å komme gjesten i møte, eller er det andre krefter i bedriftenes omgivelser som leder til dette? Jeg har gjennomført en kvalitativ intervjuundersøkelse med fire informanter i bedrifter av ulik størrelse og med ulike fokus på miljøarbeidet. I første del av oppgaven presenteres ulike teoretiske perspektiver på merkeordninger, bærekraftig reiseliv, bærekraftig forvaltning, ansvarlig reiseliv, produktutvikling og forbrukeratferd. Videre presenteres funn i forhold til motivasjon og årsaker til at de spurte har valgt å jobbe fram miljøsertifiseringer. Oppgaven kan bidra med noe innsikt og en viss forståelse for hvorfor denne bølgen av miljøsertifisering nå brer om seg. Funn i denne undersøkelsen peker i retning av at det ikke nødvendigvis er gjesten eller kunden som står i fokus når bedriften velger å jobbe med å sette miljøarbeidet sitt i system. Det er kanskje heller krav fra samarbeidspartnere, leverandører og en forventning om at dette vil komme som et krav eller en trend i framtiden. Nøkkelord: Bærekraftig reiseliv, ansvarlig reiseliv, miljømerking, grønnvasking og produktutviklingen_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/28167
dc.language.isoN/Aen_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen
dc.publisherUiT Norges arktiske universitetno
dc.rights.holderCopyright 2022 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDREI-3901
dc.titleMiljøsertifisering av reiselivsbedriften - hvilken verdi har det for organisasjonen?en_US
dc.typeMaster thesisen
dc.typeMastergradsoppgaveno


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)