Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorØyen, Gyrid
dc.date.accessioned2023-01-16T11:15:06Z
dc.date.available2023-01-16T11:15:06Z
dc.date.issued2022-11-25
dc.description.abstractI denne artikkelen undersøkes betydninger av kulturarvsproduksjoner for barn og unge i Den kulturelle skolesekken (DKS), fortalt fra museumsformidlere som arbeider med synliggjøring av minoritetskulturer i Øst-Finnmark. Undersøkelsen kobler sammen flere felt innenfor det kulturpolitiske landskapet, der politikk om museer, barn og unge, nasjonale minoriteter, kulturarv og DKS tar form. For nasjonale minoriteter som kvener/norskfinner skal det tilrettelegges fra statlig hold for at gruppen kan uttrykke, holde på, og videreutvikle identitet, språk og kultur, særlig for barn og unge. Fornorskningen av minoriteten utgjør et bakteppe for å forstå hvorfor kulturarv spiller en viktig rolle i pågående arbeide med å gjenreise og synliggjøre kulturelle uttrykk og lokale kunnskapspraksiser. Analysen viser betydningen av at museer tilbyr lokale og stedlige kulturarvsproduksjoner i DKS på kommunalt nivå, for å involvere arvtagerne i lokalsamfunnet. I hvilken grad DKS er det beste virkemiddelet for å fremme minoritetskultur problematiseres.en_US
dc.description.abstractIn this article, I explore the meanings heritage productions hold for children and youth in The Cultural Schoolbag (DKS), told by museums mediators working to improve the visibility of minority cultures in Eastern-Finnmark. The exploration connects several fields within the landscape of cultural policies, where policies regarding museums, children and youth, national minorities, heritage, and DKS plays out. The Norwegian state is obliged to facilitate for the national minorities to express, maintain, and further develop their identity, especially children and youth. Assimilation policies targeted at the minorities form a backdrop for understanding why cultural heritage plays such an important role in the ongoing work with restoration and the need for making cultural expressions and local knowledge practices visible. The analysis stresses the importance of museums offering local heritage productions in the DKS at the municipal level, to involve the heirs in the local community. To what degree DKS is the most optimal means to strengthen minority culture is problematized.en_US
dc.identifier.citationØyen G. Kulturarvsproduksjoner for barn og unge som verktøy for gjenreisning av kvensk minoritetskultur. Nordisk kulturpolitisk tidsskrift. 2022;25(3):234-252en_US
dc.identifier.cristinIDFRIDAID 2080692
dc.identifier.doi10.18261/nkt.25.3.6
dc.identifier.issn1403-3216
dc.identifier.issn2000-8325
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/28251
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUniversitetsforlageten_US
dc.relation.ispartofØyen, G. (2023). Kvensk kulturarv og museumsformidling. Strategier, spenninger og betydninger. (Doctoral thesis). <a href=https://hdl.handle.net/10037/31819>https://hdl.handle.net/10037/31819</a>
dc.relation.journalNordisk kulturpolitisk tidsskrift
dc.relation.projectIDNorges forskningsråd: 272032en_US
dc.relation.projectIDNorges forskningsråd: 2541637en_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2022 The Author(s)en_US
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0en_US
dc.rightsAttribution 4.0 International (CC BY 4.0)en_US
dc.titleKulturarvsproduksjoner for barn og unge som verktøy for gjenreisning av kvensk minoritetskulturen_US
dc.type.versionpublishedVersionen_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.typeTidsskriftartikkelen_US
dc.typePeer revieweden_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)