Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBerntsen, Gro Rosvold
dc.contributor.advisorSivertsen, Børge
dc.contributor.authorOlsen, Emilie Vedø
dc.contributor.authorKjøndahl, Tone Berg
dc.date.accessioned2023-06-01T16:21:40Z
dc.date.available2023-06-01T16:21:40Z
dc.date.issued2021-05-30en
dc.description.abstractFormål: Undersøke om det er sammenheng mellom studietrivsel og/eller studieferdigheter og bruk av akademiske dopingmidler blant norske studenter ved høyere utdanning. Bakgrunn: Få studier har undersøkt bruk av akademisk dop i Norge. Studier fra utlandet rapporterer varierende prevalens og har undersøkt en rekke potensielt assosierte faktorer. Sammenhengen mellom studietrivsel og/eller -ferdigheter og akademisk doping er imidlertid lite utforsket. Metode: Vi har gjort en analytisk tverrsnittstudie blant norske heltidsstudenter mellom 18 og 35 år. Datamaterialet er hentet fra Studentenes Helse- og Trivselsundersøkelse 2018 og har 50 054 respondenter (responsrate 30.8%). Univariate eksplorative analyser og multippel logistisk regresjon er gjort for å utforske assosiasjoner mellom hver prediktorvariabel og akademisk doping. Interaksjonsanalyser for kjønn er også gjennomført. Resultat: Livstidsprevalensen for bruk av akademiske dopingmidler var 3.2% (n = 1 623). OR for akademisk doping i trivselskategori 1 (laveste nivå), 2, 3 og 4 sammenlignet med høyeste nivå studietrivsel (referansegruppen, kategori 5) var henholdsvis 3.4 (p =0.002), 2.0 (p <0.001), 1.6 (p <0.001) og 1.1 (p =0.518). OR for akademisk doping i ferdighets-score 0 (laveste nivå), 1, 2, 3 og 4 sammenlignet høyeste nivå (referansegruppen, score 5) var henholdsvis 3.4 (p <0.001), 3.0 (p <0.001), 1.7 (p <0.001), 1.6 (p <0.001) og 1.4 (p <0.001). Ingen interaksjoner mellom kjønn og prediktorer ble avdekket. Konklusjon: Akademisk doping har lav prevalens i Norge, og lav studietrivsel og studieferdigheter er assosiert med økt risiko for bruk av akademisk dop. Dopingatferd kan ha konsekvenser for både individ og samfunn, men før gode intervensjoner kan utarbeides må årsakssammenhenger kartlegges bedre. Vi har ikke funnet andre nasjonale eller internasjonale studier som har undersøkt sammenhengene mellom studietrivsel og/eller studieferdigheter og akademisk doping. Våre funn bør derfor valideres i andre studier.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/29305
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universitetno
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen
dc.rights.holderCopyright 2021 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDMED-3950
dc.subjectVDP::Medisinske Fag: 700::Helsefag: 800::Samfunnsmedisin, sosialmedisin: 801en_US
dc.subjectAkademisk dopingen_US
dc.subjectPrestasjonsfremmende midleren_US
dc.subjectStudietrivselen_US
dc.subjectStudieferdigheteren_US
dc.subjectStudieprogresjonen_US
dc.subjectEksamensstryken_US
dc.subjectNorgeen_US
dc.subjectStudenten_US
dc.subjectHøyere utdanningen_US
dc.subjectTverrsnittstudieen_US
dc.titleEr studietrivsel og studieferdigheter av betydning for bruk av akademiske dopingmidler blant norske studenter?en_US
dc.typeMaster thesisen
dc.typeMastergradsoppgaveno


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)