dc.contributor.advisor | Berntsen, Gro Rosvold | |
dc.contributor.advisor | Sivertsen, Børge | |
dc.contributor.author | Olsen, Emilie Vedø | |
dc.contributor.author | Kjøndahl, Tone Berg | |
dc.date.accessioned | 2023-06-01T16:21:40Z | |
dc.date.available | 2023-06-01T16:21:40Z | |
dc.date.issued | 2021-05-30 | en |
dc.description.abstract | Formål: Undersøke om det er sammenheng mellom studietrivsel og/eller studieferdigheter og bruk av akademiske dopingmidler blant norske studenter ved høyere utdanning.
Bakgrunn: Få studier har undersøkt bruk av akademisk dop i Norge. Studier fra utlandet rapporterer varierende prevalens og har undersøkt en rekke potensielt assosierte faktorer. Sammenhengen mellom studietrivsel og/eller -ferdigheter og akademisk doping er imidlertid lite utforsket.
Metode: Vi har gjort en analytisk tverrsnittstudie blant norske heltidsstudenter mellom 18 og 35 år. Datamaterialet er hentet fra Studentenes Helse- og Trivselsundersøkelse 2018 og har 50 054 respondenter (responsrate 30.8%). Univariate eksplorative analyser og multippel logistisk regresjon er gjort for å utforske assosiasjoner mellom hver prediktorvariabel og akademisk doping. Interaksjonsanalyser for kjønn er også gjennomført.
Resultat: Livstidsprevalensen for bruk av akademiske dopingmidler var 3.2% (n = 1 623). OR for akademisk doping i trivselskategori 1 (laveste nivå), 2, 3 og 4 sammenlignet med høyeste nivå studietrivsel (referansegruppen, kategori 5) var henholdsvis 3.4 (p =0.002), 2.0 (p <0.001), 1.6 (p <0.001) og 1.1 (p =0.518). OR for akademisk doping i ferdighets-score 0 (laveste nivå), 1, 2, 3 og 4 sammenlignet høyeste nivå (referansegruppen, score 5) var henholdsvis 3.4 (p <0.001), 3.0 (p <0.001), 1.7 (p <0.001), 1.6 (p <0.001) og 1.4 (p <0.001). Ingen interaksjoner mellom kjønn og prediktorer ble avdekket.
Konklusjon: Akademisk doping har lav prevalens i Norge, og lav studietrivsel og studieferdigheter er assosiert med økt risiko for bruk av akademisk dop. Dopingatferd kan ha konsekvenser for både individ og samfunn, men før gode intervensjoner kan utarbeides må årsakssammenhenger kartlegges bedre. Vi har ikke funnet andre nasjonale eller internasjonale studier som har undersøkt sammenhengene mellom studietrivsel og/eller studieferdigheter og akademisk doping. Våre funn bør derfor valideres i andre studier. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/29305 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | no |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en |
dc.rights.holder | Copyright 2021 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) | en_US |
dc.subject.courseID | MED-3950 | |
dc.subject | VDP::Medisinske Fag: 700::Helsefag: 800::Samfunnsmedisin, sosialmedisin: 801 | en_US |
dc.subject | Akademisk doping | en_US |
dc.subject | Prestasjonsfremmende midler | en_US |
dc.subject | Studietrivsel | en_US |
dc.subject | Studieferdigheter | en_US |
dc.subject | Studieprogresjon | en_US |
dc.subject | Eksamensstryk | en_US |
dc.subject | Norge | en_US |
dc.subject | Student | en_US |
dc.subject | Høyere utdanning | en_US |
dc.subject | Tverrsnittstudie | en_US |
dc.title | Er studietrivsel og studieferdigheter av betydning for bruk av akademiske dopingmidler blant norske studenter? | en_US |
dc.type | Master thesis | en |
dc.type | Mastergradsoppgave | no |