• E-læring Troms : drivkrefter og barrierer ved bruk av IKT i skolen 

      Habbestad, Helge; Jakobsen, Wenche (Research report; Forskningsrapport, 2007)
    • Kompetanse Tromsbarnehagene 2014 

      Habbestad, Helge; Walberg, Renate Mari (Research report; Forskningsrapport, 2014)
    • Kompetanse Tromsbarnehagene 2016 

      Habbestad, Helge; Walberg, Renate Mari (Research report; Forskningsrapport, 2016)
      I 2013 og 2014 gjennomførte vi en liknende undersøkelse i barnehagene i Troms for å kartlegge kompetansen og undersøke behov for kompetanseheving. Disse undersøkelsene ble opprettet som et ledd i daværende samarbeidsprosjekt GLØD (et samarbeidsprosjekt initiert av Kunnskapsdepartementet hvor Fylkesmannen i Troms, UiT Norges arktiske universitet, regionkontakter, Utdanningsforbundet og Fagforbundet ...
    • Lovverket for barnehagene må endres 

      Habbestad, Helge; Steinsvik, Betty; Bergan, Veronica; Myrstad, Anne; Madsen, Siri Sollied; Sundelin, Marit; Ludvigsen, Henriette (Chronicle; Kronikk, 2022-11-07)
      Undersøkelser viser at få barnehager har gjennomført tiltak for å rekruttere barnehagelærere med masterutdanning, skriver sju ansatte ved UiT Norges arktiske universitet.
    • Nøkkelkompetanse i utdanningen 

      Habbestad, Helge; Steinsvik, Betty; Bergan, Veronica; Myrstad, Anne; Madsen, Siri Sollied; Sundelin, Marit L; Ludvigsen, Henriette (Chronicle; Kronikk, 2022)
      Debatt: - Det må stilles større formelle krav til høyere kompetanse i barnehagen, mener sentrale personer i barnehagelærerutdanningen.
    • Planverkets blindsone? En analyse av profesjonsfaglig digital kompetanse i emneplanbeskrivelser for barnehagelærerutdanning 

      Madsen, Siri Sollied; Unstad, Torstein; Tveiterås, Nils Christian; Dardanou, Maria; Habbestad, Helge; Kosner, Lukas (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2023-11-08)
      Denne studien er en systematisk undersøkelse av hvordan profesjonsfaglig digital kompetanse fremgår av læringsutbyttebeskrivelser i obligatoriske emner på barnehagelærerutdanningene i Norge. Vi har gjennomført en innholdsanalyse av emneplaner til 15 forskjellige studieprogrammer for barnehagelærerutdanning, noe som har resultert i analyse av 100 forskjellige emneplanbeskrivelser. Til tross for at ...
    • Valuable unintended learning outcomes when practicum for student teachers in kindergartens is carried out online 

      Madsen, Siri Sollied; Habbestad, Helge; Borch, Iris (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2022-06-10)
      This article presents a study of an educational experiment conducted at the early childhood education programme at UiT, the Arctic University of Norway. As COVID-19 made social distancing an issue, the traditional practicum in kindergartens was moved to online platforms. Constructive alignment was used as an analytical framework to investigate the possibilities and limitations of student ...