Planverkets blindsone? En analyse av profesjonsfaglig digital kompetanse i emneplanbeskrivelser for barnehagelærerutdanning
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/31714Dato
2023-11-08Type
Journal articleTidsskriftartikkel
Peer reviewed
Forfatter
Madsen, Siri Sollied; Unstad, Torstein; Tveiterås, Nils Christian; Dardanou, Maria; Habbestad, Helge; Kosner, LukasSammendrag
Denne studien er en systematisk undersøkelse av hvordan profesjonsfaglig digital kompetanse fremgår av læringsutbyttebeskrivelser i obligatoriske emner på barnehagelærerutdanningene i Norge. Vi har gjennomført en innholdsanalyse av emneplaner til 15 forskjellige studieprogrammer for barnehagelærerutdanning, noe som har resultert i analyse av 100 forskjellige emneplanbeskrivelser. Til tross for at nasjonale retningslinjer slår fast at profesjonsfaglig digital kompetanse skal vektlegges i barnehagelærerutdanninger, behandles dette området først og fremst som et ferdighets- og kunnskapsområde i læringsutbyttebeskrivelsene. Kun to av 14 institusjoner har utarbeidet læringsutbyttebeskrivelser som er definert som generell kompetanse. Vi konkluderer i denne artikkelen med at det eksisterer et gap mellom nasjonale retningslinjer for norsk barnehagelærerutdanning og utarbeidelse av læringsutbyttebeskrivelser i lokale emneplaner.
Forlag
Cappelen Damm AkademiskSitering
Madsen S, Unstad T, Tveiterås NC, Dardanou M, Habbestad HH, Kosner L. Planverkets blindsone? En analyse av profesjonsfaglig digital kompetanse i emneplanbeskrivelser for barnehagelærerutdanning. Nordisk Barnehageforskning. 2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2023 The Author(s)