• CFS-/ME-pasienters ulike erfaringer med Lightning Process 

      Sandaunet, Anne Grete; Salamonsen, Anita (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2012)
      <b>Bakgrunn:</b> Lightning Process (LP) er en kursbasert treningsmetode som er under debatt når det gjelder behandling av CFS/ME.<br> <b>Hensikt:</b> Denne kvalitative studien har som mål å styrke kunnskapen om CFS/ME-pasienters ulike erfaringer med LP.<br> <b>Metode:</b> Studien undersøker hva som skiller beskrivelsene til to pasientgrupper som hadde ulike erfaringer med metoden. Den ene ...
    • Hvordan kan vi forstå barns tilfredshet med egen involvering i foreldremekling? 

      Strandbu, Astrid; Thørnblad, Renee; Salamonsen, Anita (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2020-03-03)
      I forskningsprosjektet «Høring av barn i mekling» har vi studert meklinger hvor barn og ungdom har vært involvert i meklingsprosessen gjennom en samtale med mekler uten foreldrene til stede. Barn og unge er i all hovedsak svært tilfredse med å delta. Hvordan kan vi forstå denne tilfredsheten? Og hva sier dette om kulturelle kontekster for barndom i dag og barns posisjon i meklingskonteksten? I denne ...
    • Yoik experiences and possible positive health outcomes: An explorative pilot study 

      Hämäläinen, Soile; Musial, Frauke; Graff, Ola; Olsen, Torjer Andreas; Salamonsen, Anita (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2017-01-19)
      Background: Yoik is an old vocal music tradition of Sami, the indigenous people inhabiting Northern Fennoscandia and Kola peninsula in Russia. Studies of music therapy (MT) and especially singing have documented improvements in social and overall functioning in people With severe mental disorders and positive effect on depressive symptoms and sleep quality. Possible connections between yoik and ...
    • Youth blogging and serious illness 

      Nesby, Linda; Salamonsen, Anita (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2015-12-15)
      In recent years, a growing number of young people who experience illness tend to blog about it. In this paper, we question whether and how illness blogs illustrate the intercommunicative aspect of blogging by bringing forth both the literary concept of the implied reader and the sociological concepts of empowerment and agency in the analysis. We argue that young people blogging about serious illness ...