ub.xmlui.mirage2.page-structure.muninLogoub.xmlui.mirage2.page-structure.openResearchArchiveLogo
    • EnglishEnglish
    • norsknorsk
  • Velg spraaknorsk 
    • EnglishEnglish
    • norsknorsk
  • Administrasjon/UB
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Fakultet for humaniora, samfunnsvitenskap og lærerutdanning
  • Institutt for samfunnsvitenskap
  • Artikler, rapporter og annet (samfunnsvitenskap)
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Fakultet for humaniora, samfunnsvitenskap og lærerutdanning
  • Institutt for samfunnsvitenskap
  • Artikler, rapporter og annet (samfunnsvitenskap)
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

CFS-/ME-pasienters ulike erfaringer med Lightning Process

Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/10088
Thumbnail
Åpne
article.pdf (669.9Kb)
(PDF)
Dato
2012
Type
Journal article
Tidsskriftartikkel
Peer reviewed

Forfatter
Sandaunet, Anne Grete; Salamonsen, Anita
Sammendrag
Bakgrunn: Lightning Process (LP) er en kursbasert treningsmetode som er under debatt når det gjelder behandling av CFS/ME.
Hensikt: Denne kvalitative studien har som mål å styrke kunnskapen om CFS/ME-pasienters ulike erfaringer med LP.
Metode: Studien undersøker hva som skiller beskrivelsene til to pasientgrupper som hadde ulike erfaringer med metoden. Den ene gruppen erfarte at LP virket positivt på deres tilstand, mens den andre erfarte at metoden ikke virket eller virket negativt. Analysen er basert på beskrivelsene til 22 informanter der 13 fortalte om en positiv virkning og ni om ingen eller negativ virkning. Erfaringene ble formidlet fra ti til 26 måneder etter avsluttet kurs.
Resultater: Studien har identifisert tre forhold som skiller beskrivelsene til informantene i de to gruppene: (a) responsen på teorigrunnlag og de grunnleggende prinsipper i LP, (b) erfaringer med kursledelsen og (c) kroppens respons på LP.
Konklusjon: Materialet reiser flere problemstillinger for det videre arbeidet med å forstå CFS/ ME-pasienters ulike erfaringer med LP. Det argumenteres for at det spesielt er behov for å rette oppmerksomheten mot kommunikasjonen mellom kursleder og kursdeltaker.
Forlag
Norsk sykepleierforbund (Norwegian Nurses League)
Sitering
Sykepleien Forskning 2012, 7(3):262-268
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Artikler, rapporter og annet (samfunnsvitenskap) [305]

Bla

Bla i hele MuninEnheter og samlingerForfatterlisteTittelDatoBla i denne samlingenForfatterlisteTittelDato
Logg inn

Statistikk

Antall visninger
UiT

Munin bygger på DSpace

UiT Norges Arktiske Universitet
Universitetsbiblioteket
uit.no/ub - munin@ub.uit.no

Tilgjengelighetserklæring