Viser treff 2741-2760 av 7769

    • Fra plan til praktisk handling. En studie av kommunal planlegging som kunnskapsoverføring 

      Johnsen, Julia (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-05-28)
      Oppgaven studerer planers effekt på ledernes atferd i organisasjonen, med utgangspunkt i en kommunes implementering av kommuneplanens samfunnsdel. Alle formelle organisasjoner har et varierende antall planer som på ulik måte sier noe om hvilken retning organisasjonen skal gå i, hvordan arbeidet skal innrettes etter retningen og hvilke virkemidler som tas i bruk. Offentlige organisasjoner, særlig ...
    • Kjønnsbalanse i STEM – med blikk fra ulike perspektiver. En analyse ved tre organisasjonsteoretiske perspektiver 

      Vollan, Valentina Burkow (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-05-18)
      Denne studien har hatt som formål om å få innsikt og kunnskap om hvorfor det er skjev kjønnsbalanse for toppstillinger (professor og dosent) innenfor de teknisk og naturvitenskapelige fagene i akademia. Fokus har vært rettet spesifikt mot Universitetet i Tromsø - Norges arktiske universitet og Fakultet for naturvitenskap og teknologi. Problemstillingen har vært som følger: I hvilken grad kan ...
    • To Comply or Deny – or are there other Options? A study of how Ethiopian development NGOs handle demands from their donors 

      Hanssen, Hilda Kristine (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-05-18)
      This thesis looks at development NGOs (Non-Governmental Organisations) in the Global South and their relationship to their external environment, here limited to their foreign donors. These NGOs face many uncertainties, and a complex and unstable donor-environment is one of them. They depend on the support they get from their donors, but with the support, they also must deal with demands and expectations ...
    • Sparebank 1 Nord-Norges samfunnsansvar 

      Evanger, Lisa (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-05-18)
      Denne oppgaven tar for seg omdømmetrenden samfunnsansvar, også kjent som corporate social responsibility (CSR). I denne masteroppgaven forsøker jeg se på hvordan samfunnsansvaret til Sparebank 1 Nord-Norge plasserer seg i Carrolls fire komponenter, henholdsvis den økonomiske, den legale, den etiske og den skjønnsmessige (filantropiske) komponenten. I tillegg til å se på hvorvidt samfunnsansvaret og ...
    • Omsorg til salgs Organiseringen av det psykiske helsevesenet i et historisk perspektiv 

      Berntsen, Tony A. (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-05-18)
      Sammendrag Formålet med denne studien har vært å finne årsakene til at landets kommuner velger å kjøpe pleie- og omsorgstjenester fra private kommersielle tjenestetilbydere, med spesielt fokus på tjenester for brukere underlagt psykisk helsearbeid. I forlengelsen av dette har det også vært et ønske å finne ut om norske kommuner kan lære av de private tjenestetilbydernes organisering av pleie- og ...
    • Omdømmehåndtering i NRK, en offentlig sektor. Hvordan beholde det gode omdømmet over så mange år 

      Mathiassen, Maria Ballo (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-05-18)
      Oppgavens røde tråd er omdømmehåndtering i offentlig sektor, basert på en casestudie av NRK. Hva kjennetegner omdømmet til NRK og hvordan lar dette seg forstå? Som teoretisk tilnærming har jeg anvendt Fombrun og van Riels (2004) stjernekvaliteter – det vil si deres rammeverk for kjennetegn ved organisasjoner som plasserer seg høyt på omdømmemålinger. Datamaterialet er NRKs egne profilundersøkelser, ...
    • Tverrspråklig innflytelse fra L1 i tilegnelsen av argumentplassering i L2 norsk og svensk 

      Westendorp, Maud; Lundquist, Bjørn (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2021-07-02)
      Plasseringen av subjekt og objekt i norsk og svensk avhenger av mange ulike faktorer. Det har tidligere blitt vist at andrespråkstalere i grammatikalitetsvurderinger ikke er sensitive til finkornete distinksjoner som er avgjørende for argumentplassering i norsk (Anderssen mfl. 2018). I denne artikkelen presenterer vi resultat fra tre eksperiment som tester plassering av subjekt og objekt hos ...
    • Sikkerhetspolitisk minnediplomati: Opprettelsen av Frigjøringsmonumentet i Kirkenes 1945-1952 

      Markussen, Joakim Aalmen (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2021-06-25)
      A few kilometers from the border with Russia, in the town of Kirkenes in the easternmost corner of Northern Norway, there stands a bronze statue of a Soviet soldier looking out over the borderland. The Soviet Liberation Monument, as the statue is called, was unveiled in 1952 by the Norwegian authorities, in gratitude for the Soviet liberation of the East Finnmark area in 1944. The statue has served ...
    • En inkluderende samlingsstund 

      Tangen, Therese-Marie Storbakk (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2021-06-04)
      Samlingsstunden, en stund i barnehagen hvor alle samles, en fellesskapssituasjon som ofte består av alle barna og voksne fra samme avdeling. Samlingsstunden kan praktiseres på mange ulike måter fra barnehage til barnehage, og innholdet kan være svært ulikt. Felles for enhver samlingsstund er at det er en fellesskapsaktivitet og at det er et av barnehagens allmennpedagogiske tilbud. Felles for alle ...
    • Nyutdannede nytilsatte grunnskolelæreres opplevelse av mentorordningen i skolen? 

      Nilsen, Robert Engenes (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2021-06-01)
      I denne kvalitative studien har formålet vært å undersøke nyutdannede nytilsatte lærere sin opplevelse av oppfølgingen de får i grunnskolen gjennom mentorordningen. Studien tar utgangspunkt i Tromsø kommune sin veiledningsplan for nyutdannede nytilsatte lærere. Her har de valgt mentorbegrepet for å tydeliggjøre skillet mellom veiledning av studenter og veiledning av nyutdannede profesjonsutøvere. ...
    • "Det er så vanskelig å begynne å skrive!" En kvalitativ studie av oppstarten av en skriveoppgave med bruk av noen førskrivingsaktiviteter på ungdomstrinnet. 

      Uteng, Hanne (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2021-06-01)
      Sammendrag Dette masterprosjektet er en kvalitativ studie av førskriving og hva som kan være med på å sette elever i stand til å skrive. Problemstillingen jeg har jobbet etter har vært: På hvilke måter fremmer førskrivingsaktiviteter skriving hos elever i en ungdomsskoleklasse? For å finne svaret på problemstillingen har jeg også hatt tre forskningsspørsmål: 1. På hvilke måter kommer idemyldring ...
    • Barn med utagerende atferdsvansker i barnehagen 

      Nilsen, Hilde Merete (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2021-05-21)
      I denne kvalitative intervjustudien har jeg utforsket hvordan barnehagelærere beskriver arbeidet med å gi utviklingsstøtte til barn med utagerende atferdsvansker. Studiens problemstilling er: Hvordan beskriver barnehagelærere arbeidet med å gi utviklingsstøtte til barn med utagerende atferdsvansker? Studien belyser tre forskningsspørsmål: 1. Hvordan forstår barnehagelærere barns utagerende ...
    • Undervisningskunnskap i matematikk 

      Braaten, Vegard Båtnes (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2021-05-21)
      Formålet med denne masteravhandlingen er å undersøke hvordan matematikklærere oppfatter begrepet undervisningskunnskap. Studiet har en kvalitativ tilnærming, der jeg har intervjuet og observert to matematikklærere. Mitt teoretiske rammeverk for oppgaven tar utgangspunkt i Ball mfl. (2008), men jeg har også drøftet lærernes svar opp mot andre rammeverk. Kategoriene i rammeverket er allmenn ...
    • Norsk, utlending eller begge deler ? En studie av ungdom med flerkulturell bakgrunn som vokser opp på ulike steder i Norge 

      Karabulut, Dilara (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2021-05-21)
      Formålet med dette prosjektet er å få en forståelse av minoritetsungdoms opplevelse av egen identitet, og undersøke betydningen av identitet for tilhørighet i ulike grupper. Som en sosial person er det å føle tilhørighet et av våre primærbehov, og jeg vil undersøke hvilke forhold som tillegges vekt og hvordan ungdom utvikler identitet og tilhørighet. Minoritetsungdom er en gruppe i samfunnet som det ...
    • Lærere og elevers erfaringer med digital kompetanse og ulike digitale verktøy; Overgangen fra en «iPadskole» til en skole uten kontinuerlig bruk av iPad 

      Hammari, Ann Charlott; Arnesen, Maria Therese (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2021-05-20)
      Denne masteroppgaven handler om "Overgangen fra en iPadskole til en skole uten kontinuerlig bruk av iPad". I den sammenhengen er formålet å belyse problemstillingen; Hvordan opplever/erfarer elever og lærere overgangen fra iPadskole til andre skoler uten kontinuerlig bruk av iPad, og hvordan kan dette påvirke undervisningen og den digitale kompetansen? I vår undersøkelse har vi benyttet en ...
    • Linguistics vs. digital editions: The Tromsø Old Russian and OCS Treebank 

      Eckhoff, Hanne Martine; Berdicevskis, Aleksandrs (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2015)
      <p>The Tromsø Old Russian and OCS Treebank (TOROT, nestor.uit.no)1 is, along with its parent treebank, the PROIEL corpus (foni.uio.no), the only existing treebank of Old Church Slavonic (OCS), Old East Slavic and Middle Russian texts. There are other tagged resources, such as the Old Russian subcorpus of the Russian National Corpus2 and the Manuskript corpus,3 but none of them, to our knowledge, ...
    • Et øyeblikksbilde av en vurderingspraksis 

      Kulseng, Håkon Fagersand (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2021-05-18)
      Denne masteroppgaven er en enkeltcasestudie i en hvordan en erfaren norsklærer gir skriftlige tilbakemeldinger på en skriveoppgave i nynorsk sidemål. Læreren tok bruk av egne formulerte skriftlige tilbakemeldinger og Gyldendal Norsk Forlag sine vurderingsskjemaer for fagartikkel, debattinnlegg og novelle. Hensikten var å ta et dypdykk i hva som var fokusområdene og hva som ble vektlagt av læreren i ...
    • Selvbestemmelse som grunnlag for læringslyst i kroppsøving - En litteraturstudie om hvordan lærerens kunnskap om selvbestemmelse kan påvirke elevens læringslyst 

      Hellberg, Øystein (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2021-05-17)
      Hensikten med denne oppgaven er å ta et dypdykk i litteraturen som er publisert på tematikken rundt selvbestemmelse og medbestemmelse i kroppsøvingsundervisning. Gjennom dette ønsker jeg å svare på problemstillingen «Hvordan er lærerens kunnskap om elevmedvirkning og selvbestemmelse viktig for å kunne tilrettelegge for elevers læringslyst i kroppsøvingsundervisningen?». Den metodiske tilnærmingen ...
    • Positiv segregering? - Elevers fortellinger om skolehverdagen i spesialpedagogisk base på videregående skole 

      Bertheussen, Thomas Sigurd (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2021-05-16)
      «Positiv segregering?» er en kvalitativ studie om elevers beskrivelser av deres hverdag i spesialpedagogiske baser. Formålet med studien er å undersøke elevers subjektive meninger om skolehverdagen i en organiseringsform som av mange er sett på som lite inkluderende. For å undersøke dette ble problemstillingen og forskerspørsmål formulert slik: «Hvordan beskriver elever i videregående skole sin ...
    • Vurdering fra et elevperspektiv: En kvalitativ studie om hvordan elever på ungdomstrinnet forstår tilbakemeldinger på en skriveoppgave i norsk 

      Møller, Ina Helén (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2021-05-14)
      Hvordan forstår et utvalg elever på 9. trinn lærerens tilbakemeldinger på en skriveoppgave i norsk? Problemstillingen som danner utgangspunktet for denne studien, fokuserer på vurdering fra et elevperspektiv. Fordi vurdering er til for elevenes læring, er det viktig å forstå hvordan elevene selv forstår tilbakemeldinger de får. Det foreligger mye forskning omkring god responspraksis, men hvordan ...