Fakultet for humaniora, samfunnsvitenskap og lærerutdanning: Recent submissions
Now showing items 2721-2740 of 7769
-
Mat- og Helse faget – en motivasjon til sunn livsstil? En studie av elevers erfaringer og opplevelser av faget
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-05-18)Denne studien har undersøkt elevers erfaringer og opplevelse av mat- og helse faget i grunnskolen, og om faget har vært en motivasjon til at de nå har en sunnere livsstil. Studier viser at overvekt og fedme er en av de alvorligste helseutfordringene verden står ovenfor i vårt århundre, og Norge er i ferd med å bestige toppen av land med stor grad av overvekt. I tillegg har det vært en gradvis økning ... -
“Regardless if you succeed or not, interdisciplinary teaching is not a wasted effort.” Benefits, challenges, and facilitating factors for interdisciplinary teaching
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-05-18)This study looks at the benefits of interdisciplinary teaching for students and teachers, and investigates what teachers believe needs to be facilitated in order to promote interdisciplinary teaching in lower secondary school. This study is a cross-subject collaboration between English didactics and Social Studies didactics. Our findings are based on empirical data gathered through interviews of ... -
Mangfoldets rolle i skolen / Valljivuođa oassi skuvllas
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-05-18)Denne mastergradsoppgaven ser på følgende problemstilling: Hvilke fordeler og utfordringer knyttet til skolehverdagen opplever foreldre og lærere til elever som har opplæringen i eller på samisk? Problemstillingen er både aktuell og interessant av flere grunner. Gjennom endringene i lærerplanene de siste årene har tilbudet til samiske elever gått fra manglende anerkjennelse for sitt språk og kultur ... -
Et kritisk møte med kjønnsperformative handlinger og diskurser i skolen: En kvalitativ studie om kjønn og kritisk mangfoldskompetanse
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-05-17)Studien har til hensikt å studere kjønnsperformative handlinger og diskurser i samfunnsfaget spesielt, og skolen generelt. Diskurser danner grunnlag for hva som blir tatt for å være normativt, og gjør seg derfor svært gjeldende i arbeid med kjønnsmangfold. Å utfordre og problematisere diskurser som skaper andregjøring i samfunnet er derfor avgjørende for å øke barn og unges mulighetsrom til å være ... -
«Det bare passet med det jeg hadde tenkt i hodet …» - En kvalitativ studie om hvordan elever vurderer avsendere i tekster på internett
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-05-18)Temaet for denne masteroppgaven er kritisk literacy. Oppgaven svarer på problemstillingen: «Hvordan vurderer ungdomsskoleelever ulike avsendere i tekster på internett?», og tar utgangspunkt i tre forskningsspørsmål: «Hvilke internettkilder velger elevene å basere seg på i en argumenterende tekst om kropp, kroppspress, trening og helse – og hvordan bruker de disse kildene?», «Hvordan beskriver elevene ... -
Moral judgement i rollespill om bærekraftig utvikling. En enkeltcase i naturfagdidaktikk med blikk på hvordan elever uttrykker moral judgement i rollespillet Klimatoppmøte i skolen
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-05-17)I denne enkeltcasen så jeg på rollespillet Klimatoppmøte i skolen. Det er et rollespill som simulerer internasjonale forhandlinger i FN. Hensikten med studien var å finne ut hvordan moral judgement uttrykkes av elevene gjennom rollespillet. Jeg gjennomførte studien i en 9. klasse med 14 elever. I innsamlingen av datamateriale benyttet jeg tre metoder; spørreskjema før og etter gjennomføring av ... -
«Det er kanskje sånn vi alltid har vært på universitetet.» En kvalitativ studie av pedagogisk endringsarbeid i to akademiske fagmiljøer
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-05-16)Stortingsmeldingen Kultur for kvalitet i høyere utdanning (2016-2017) påpekte en rekke pedagogiske utfordringer i norsk høyere utdanning. Ved Universitetet i Bergen er fagmiljøene for engelsk og biovitenskap piloter i et redesignprosjekt, hvor undervisere lærer pedagogisk teori og videreutvikler bachelorprogrammene sine. Med støtte fra et pedagogisk ressurssenter, UiB læringslab, gjennomfører ... -
Demokrati og medborgerskap, et dypdykk i begrepsforståelse
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-05-16)Sammendrag Demokrati er et vanlig begrep i dagligtalen, og betydningen tas ofte for gitt. Begrepet knyttes ofte til folkestyre, og opprinnelsen er fra det greske demos=folk og kratos=styre. Det kan likevel ligge ulike betydninger i begrepet demokrati som kan si mye om hvordan en stat skal styres. Et begrep nært forbundet med demokrati er medborgerskap. Det viser til at folket, borgerne, skal være ... -
Fremstilling av kulturelt mangfold i lærerplaner. Dokumentanalytisk tilnærming av lærerplanene fra M74 til LK20
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-05-16)Temaet i dette prosjektet er kulturelt mangfold i lærerplanene fra M74 til LK20. Målet med prosjektet var å finne ut hvordan lærerplanene fremstiller kulturelt mangfold i generell del av lærerplan, og i samfunnsfag (5-10.klasse). På grunnlag av arbeid med lærerplanene har jeg benyttet meg av en dokumentanalytisk tilnærming. Problemstillingen jeg formulerte for denne masteravhandlingen var: Hvordan ... -
Lesekvart i skolen En kvalitativ studie av et utvalg læreres begrunnelse av lesekvart som arbeidsmetode i leseundervisning
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-05-16)Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie om bruken av lesekvart som arbeidsmetode i leseundervisning. Målet med studien er å belyse hvordan et utvalg lærere begrunner sine valg, og forstår sin egen rolle i undervisningsmetoden. Problemstillingen stiller følgende spørsmål: Hvilket syn på lesing og leseundervisning ligger til grunn for et utvalg læreres valg av lesekvart som arbeidsmetode? Metoden ... -
«En pedagogisk modell som kan prege kroppsøvingsfaget i fremtiden?» En casestudie av samarbeidslæring i lys av elementer fra LK20
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-05-16)På bakgrunn av at kroppsøvingsfaget tradisjonelt har en snever tilnærming til undervisningsmetoder, ønsket vi å få en større forståelse for samarbeidslæring som pedagogisk modell. I norsk sammenheng har tidligere forskning tatt utgangspunkt i å innføre denne pedagogiske modellen i kroppsøving. Tilknyttet innføringen av LK20 ønsket vi en bedre forståelse for hvordan den konseptuelle tilnærmingen av ... -
Kontroversielle temaer i samfunnsfag. En kvalitativ studie om hvordan lærere opplever og håndterer undervisning i kontroversielle temaer
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-05-15)Denne masteroppgaven handler om kontroversielle temaer i samfunnsfagundervisningen. Dette er en kvalitativ studie som søker å avdekke hvordan et utvalgt lærere opplever og håndterer kontroversielle temaer i undervisningen. I studien blir seks lærere som har erfaring med å undervise i samfunnsfag intervjuet. Studien avdekker at lærerne har en deliberativ demokratiforståelse, og tilnærmer seg ... -
Samspill for alle! En kvalitativ studie om hvordan musikklærere jobber med differensiering i samspill
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-05-15)Elever møter skolen med forskjellige forutsetninger, evner og interesser. Det er et godt forankret prinsipp, i lover og forskrifter, at skolen skal tilpasse seg disse. Å differensiere undervisningen, det vil si å gi elevene forskjellig undervisning ut fra deres nivå og forutsetninger, er et viktig virkemiddel for å oppnå en tilpasset opplæring. En musikkundervisning som er tilpasset elevene, kan ... -
«Mindre karakterer = mindre press». En kvalitativ studie av norsklæreres erfaringer med nynorskopplæringen i Tromsøskolen, og deres møte med ny vurderingsordning i Kunnskapsløftet 2020
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-05-15)I dette masterprosjektet har den overordnede problemstillingen vært å undersøke hvilke erfaringer et utvalg norsklærere har med nynorskopplæringen, og hvordan de imøtekommer ny vurderingsordning i norskfaget, som har blitt iverksatt i forbindelse med Kunnskapsløftet 2020. Videre har formålet med prosjektet vært å undersøke om én samlet karakter i norsk skriftlig på 8. og 9.trinn, kan ha en innflytelse ... -
Det samiske og samisk litteratur i norskfaget - Hvordan og når det samiske og litteraturen knyttet til det samiske blir benyttet i undervisningen på ungdomstrinnet
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-05-18)Samisk kultur, litteratur og historie er noe som alle elever skal være innom å lære om gjennom skolegangen. Dette er et tema i den norske skolen som kan bli borte mellom alt elevene skal lære om i norskfaget, men samtidig veldig viktig for deres egen identitetsbygging, dannelse, kulturforståelse og kompetanseutvikling. Undervisning om det samiske og litteraturen knyttet til dette, kan også være med ... -
Er du på utkikk etter faglig engasjement? Gjør et forsøk som sier pang! En kvalitativ studie av faglig engasjement i utforskende naturfagundervisning på ungdomstrinnet
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-05-14)I fagfornyelsen blir utforskende undervisning og faglig engasjement beskrevet som viktig i hele opplæringa. Engasjement er et viktig tema siden det er mer sannsynlig at engasjerte elever fullfører skolegangen (OECD, 2012). Derfor var det interessant for oss å undersøke faglig engasjement i naturfagundervisning på ungdomstrinnet. Linking Instruction in Science and Student Impact (LISSI) har undersøkt ... -
Språkmangfold og nyere flerspråklighet i et utvalg norsklærebøker En kvalitativ innholdsanalyse av lærebøker i norsk produsert for ungdomstrinnet, i tilknytning til Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-05-14)I denne mastergradsoppgaven har vi ved bruk av kvalitativ innholdsanalyse undersøkt språkkapitler og tekstutvalg i fire læreverk, som er produsert for bruk i norskfaget på ungdomstrinnet i tilknytning til Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020. Utvalget består av totalt åtte bøker fra forlagene Aschehoug, Cappelen Damm, Fagbokforlaget og Gyldendal forlag. Den overordnede problemstillingen for ... -
Revisjonsprosessen som eit samarbeidsprosjekt mellom lærar og elev: Ein kvalitativ studie om dialogen mellom lærarkommentarar og elevrevisjonar i eit skriveforløp
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-05-14)Korleis går samhandlinga mellom lærar og elevar føre seg i ein revisjonsprosess? Formålet med dette masterprosjektet er å få meir kunnskap om handlingane og reaksjonane til lærarar og elevar i eit prosess- og revisjonsfokusert skriveforløp. Casestudien opnar for å sjå tekstmaterialet i lys av konteksten, og å sjå nærare på korleis undervisningsformer, roller og tekstideal kan ha påverka tilbakemeldings- ... -
Marinen – En lærende organisasjon? En studie av fokusområder for lærende organisasjoner blant Marinens ansatte
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-06-01)Hensikten med studien er å undersøke i hvilken grad Marinen kan sies å være en lærende organisasjon. Studien stiller to forskningsspørsmål hvor det ene tar for seg Marinen som helhet, mens det andre ser på relative forskjeller mellom avdelinger i organisasjonen. Studien er basert på resultater fra en spørreundersøkelse gjennomført julen 2020, blant Marinens ansatte. Denne var basert på “The Learning ... -
Fra plan til praktisk handling. En studie av kommunal planlegging som kunnskapsoverføring
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-05-28)Oppgaven studerer planers effekt på ledernes atferd i organisasjonen, med utgangspunkt i en kommunes implementering av kommuneplanens samfunnsdel. Alle formelle organisasjoner har et varierende antall planer som på ulik måte sier noe om hvilken retning organisasjonen skal gå i, hvordan arbeidet skal innrettes etter retningen og hvilke virkemidler som tas i bruk. Offentlige organisasjoner, særlig ...