Spesialrom for Kunst og håndverk i grunnskolen – analyse av retningslinjer 1889–1992
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/24076Dato
2021-12-29Type
Journal articleTidsskriftartikkel
Peer reviewed
Forfatter
Moe, Harald EivindSammendrag
I dag bestemmer den enkelte kommune hvordan spesialrom skal utformes ut fra gjeldende læreplan for grunnskolen og innenfor rammene av opplæringsloven, plan og bygningsloven samt byggetekniske forskrifter. Før 1983 fantes det imidlertid nasjonale retningslinjer for utforming av spesialrom i den norske grunnskolen. Jeg har anvendt kritisk diskursanalyse og analysert slike retningslinjer fra 1889 til 1992. Retningslinjene i denne perioden skifter fra beordringer om spesialrom for læring av spesifikke håndverk (1889–1960) til beordringer som ideologisk understøtter rom for fri utfoldelse av formings-aktiviteter og selvutvikling (1960–1992). De analyserte tekstene før 1960 inneholder ikke forskningsbaserte begrunnelser for hvordan spesialrom skal eller bør være, beordringene synes heller å lene seg på tradisjon og erfaring. Etter 1960 begrunnes beordringene først og fremst ut fra teori; nye ideer og tanker om faget Forming. Dette skiftet har også økonomiske motiver.
Forlag
Høgskolen i Oslo og AkershusSitering
Moe. Spesialrom for Kunst og håndverk i grunnskolen – analyse av retningslinjer 1889–1992. FormAkademisk - Forskningstidsskriftet for design og designdidaktikk. 2021;14(1):1-29Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2021 The Author(s)