dc.contributor.author | Moe, Harald Eivind | |
dc.date.accessioned | 2022-02-17T08:11:22Z | |
dc.date.available | 2022-02-17T08:11:22Z | |
dc.date.issued | 2021-12-29 | |
dc.description.abstract | I dag bestemmer den enkelte kommune hvordan spesialrom skal utformes ut fra gjeldende læreplan for grunnskolen og innenfor rammene av opplæringsloven, plan og bygningsloven samt byggetekniske forskrifter. Før 1983 fantes det imidlertid nasjonale retningslinjer for utforming av spesialrom i den norske grunnskolen. Jeg har anvendt kritisk diskursanalyse og analysert slike retningslinjer fra 1889 til 1992. Retningslinjene i denne perioden skifter fra beordringer om spesialrom for læring av spesifikke håndverk (1889–1960) til beordringer som ideologisk understøtter rom for fri utfoldelse av formings-aktiviteter og selvutvikling (1960–1992). De analyserte tekstene før 1960 inneholder ikke forskningsbaserte begrunnelser for hvordan spesialrom skal eller bør være, beordringene synes heller å lene seg på tradisjon og erfaring. Etter 1960 begrunnes beordringene først og fremst ut fra teori; nye ideer og tanker om faget Forming. Dette skiftet har også økonomiske motiver. | en_US |
dc.identifier.citation | Moe. Spesialrom for Kunst og håndverk i grunnskolen – analyse av retningslinjer 1889–1992. FormAkademisk - Forskningstidsskriftet for design og designdidaktikk. 2021;14(1):1-29 | en_US |
dc.identifier.cristinID | FRIDAID 1977043 | |
dc.identifier.doi | 10.7577/formakademisk.4026 | |
dc.identifier.issn | 1890-9515 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/24076 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Høgskolen i Oslo og Akershus | en_US |
dc.relation.journal | FormAkademisk - Forskningstidsskriftet for design og designdidaktikk | |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.rights.holder | Copyright 2021 The Author(s) | en_US |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 | en_US |
dc.subject | VDP::Social sciences: 200::Education: 280 | en_US |
dc.subject | Kunst og håndverk som undervisingsfag / Teaching in art | en_US |
dc.title | Spesialrom for Kunst og håndverk i grunnskolen – analyse av retningslinjer 1889–1992 | en_US |
dc.type.version | publishedVersion | en_US |
dc.type | Journal article | en_US |
dc.type | Tidsskriftartikkel | en_US |
dc.type | Peer reviewed | en_US |