Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorStokke, Anne
dc.date.accessioned2023-09-14T11:58:25Z
dc.date.available2023-09-14T11:58:25Z
dc.date.issued2012-01-01
dc.description.abstractDet fysiske miljøet har betydning for barns lek og læring og det er viktig for kvaliteten i barnehagers virksomhet. Hvilke innemiljø tilbys barna, hvor mye tid får barna til lek inne og hvilke restriksjoner finnes knyttet til fysisk aktiv lek? Artikkelen vil især fokusere på kroppslig lek og endringer over tid. Derfor vil resultatene fra en landsrepresentativ kvantitativ spørreundersøkelse i norske barnehager i 2009 sammenlignes med en tilsvarende kartleggingsundersøkelse fra 1981 (Stokke 1982). Resultatene viser at endringene er relativt store og for det meste negative med tanke på barns muligheter for fysisk aktivitet inne. Hvis flere utebarnehager kan forklare at innemiljøene er blitt fattigere med tanke på muligheter til fysisk aktivitet, er det positivt. Andre forklaringer kan være uegnede bygg, lite vektlegging av og kunnskap om det fysiske miljøets betydning for lek eller en vektlegging av mer skoleforberedende aktiviteter. Hvis dette betyr flere stillesittende inneaktiviteter og mindre utelek, ser jeg dette som uheldig ut fra et fysisk aktivitetsperspektiv.en_US
dc.identifier.citationStokke A. Et blikk på barns vilkår for fysisk aktivitet inne i barnehager : en komparativ studie, 1981 og 2009. Barn. 2012;30(1):37-54en_US
dc.identifier.cristinIDFRIDAID 921762
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.5324/barn.v30i1.4143
dc.identifier.issn0800-1669
dc.identifier.issn2535-5449
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/30993
dc.language.isonoben_US
dc.publisherCappelen Damm Akademisken_US
dc.relation.journalBarn
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2012 The Author(s)en_US
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0en_US
dc.rightsAttribution 4.0 International (CC BY 4.0)en_US
dc.titleEt blikk på barns vilkår for fysisk aktivitet inne i barnehager : en komparativ studie, 1981 og 2009en_US
dc.type.versionpublishedVersionen_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.typeTidsskriftartikkelen_US
dc.typePeer revieweden_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)